Csináld magad: Airbrush kompresszor

2012. 06. 19. 16:10 / FestésÉrdekesség

Ez a cikk elsősorban azoknak készült, akik hozzám hasonlóan sóherek kiadni egy kazal pénzt egy gyári airbrush kompresszorra, vagy  az anyagi lehetőségek nincsenek meg hozzá. Nem utolsó szempont nálam, hogy szeretek berhelni, mindent szétszedek és átalakítok, amit az életem és testi épségem családom általi fenyegetettsége nélkül megtehetek. Régóta gondolkoztam azon, hogy ki kellene próbálni az airbrusht. Elsősorban engem az alapszín felvitelének a felgyorsítása vonz, hosszú távon meg majd meglátjuk mi lesz belőle. Az első lökést egyébként – bár biztos nem tud róla – MAXXxxx adta meg azzal, hogy mindenképpen kompresszor használatára bíztatott, mert a levegős palackok hosszú távon megfizethetetlenek, jobban járok vele. Így utólag visszanézve a kompresszor költségeit, teljesen igaza volt.

 

Az elképzelés

Az igényeim nagyon hamar megfogalmaztam, ezek a következők voltak:

  • a nyomást tartsa automatikusan (nyomáskapcsolóval)
  • legyen benne egy biztonsági szelep (a nyomáskapcsoló meghibásodásának esetére)
  • legyen csendes (6. emeleten lakom)
  • legyen kicsi (különben a nejem megöl)
  • könnyen és olcsón elérhető anyagokból épüljön fel
  • egyszerűen javítható legyen
  • adott legyen a későbbi esetleges bővíthetőség

A kompresszor tervezésekor utána olvasgattam itt-ott, hogy mit kell tudnia egy ilyen holminak, és az alábbi lehetőségek merültek fel bennem:

  • a légsűrítő vagy egy hűtőgép kompresszora, vagy egy autós, szivargyújtóról működő darab lesz (ez utóbbinál jó eséllyel motorcsere egy 230V-os, feltehetően fúrógépmotorra, hogy ne legyen a rendszerben egy plusz hibaforrásként adapter)
  • a tartály 2db visszaváltható műanyag palack lesz (kb. 8-10 Bart kibír állítólag)
  • a csövezés vízvezetékidomokból készül majd
  • a reduktor készen kapható, olcsó, de mindenképpen vízcsapdás darab
  • kell rá egy szűrő, ami a beszívott levegőt szűri meg

 

Anyagbeszerzés

Ahogy ez körvonalazódott, nekiálltam az alkatrészek összegyűjtésének. Apósom (áldassék a neve) olyan típusú ember, aki semmit nem dob ki, mivel "jó lesz az még valamire". Volt mindkét típusú légsűrítője, így kipróbáltam melyik szimpatikus. Az autós verzió hangos, így csak azoknak javaslom, akiknek béketűrő szomszédai / családja van, de erős. A hűtőkompresszor maga a tökély. Csendes, mint egy hűtőgép (meglepő módon), és ebben is van erő. Ez kipipálva. Aki követi a példám, annak javaslom a lomtalanításokat. Ha sikerül áttörni a szemetet védő hadosztályokon, ingyen is beszerezhető.

A tartály. Na ez már nehezebb kérdés volt. Meglepődtem, hogy már nem árulnak sem visszaváltható üdítőt, sem ásványvizet, minden csak a leheletvékony PET palackban van. Abban meg nem bíztam.

Itt emelném ki, hogy nincsenek pontos forrásaim a palackok nyomásállóságáról, csak pletykák. Engem ez nem zavar, én mindenképpen előzetes nyomáspróbát tartanék (szabadtéren), de aki  ebben gondolkozik, alaposan nézzen utána. 5-6 Bar (az üzemi csúcsnyomás) környéke már nem gyerekjáték, ne a lábunk mellett vagy az arcunkba robbanjon a palack, ha mégsem bírja!

Ekkor jött az isteni szikra. Tűzoltókészülék. Felhívtam pár olyan forgalmazót, akik javítással is foglalkoznak, és kiderült, hogy töménytelen mennyiségben van náluk már nem tölthető, kvázi selejt darab, ingyen is vihetem. Én egy 3 kg-os (kb. 3,5 liter), szivárgásmentes haboltó palackot választottam.

A vízvezetéki elemek összegyűjtése viszonylag egyszerű volt. Olyan helyen dolgozom, ahol vannak épületgépészek is, így az anyagok egy részét összekunyeráltam, a maradékot megvettem egy gépészeti szaküzletben. A későbbi bővíthetőség érdekében nem forrasztott rézcsőből, hanem menetes rézidomokból építkeztem.

A reduktort készen vettem, ha valakit érdekel dobjon egy PM-et, megküldöm honnan.

A levegőszűrő végül egy filléres, átfolyós üzemanyagszűrő lett (bármelyik autós boltban beszerezhető).

Utolsó momentumként vettem egy rakás csavart, mypolán csövet, csőbilincset, és vágattam egy 40×40cm-es bútorlapot alaplemeznek.

 

Az összeszerelés

Az összeszerelés elég könnyen ment, bár igényel némi műszaki érzéket.

A kompresszoron 2 elektromos bekötési pont és 3 meredező csővezeték található. Foglalkozzunk először a csövekkel. A három cső a következő:

  • szívócső
  • nyomócső
  • töltőcső

Nekünk csak az első kettő kell, a harmadik arra szolgál, hogy betöltsék a hűtőbe a hűtőgázt. Ez általában le van préselve, hagyjuk úgy, esetleg óvatosan félrehajthatjuk, hogy ne legyen útban. Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, ne maceráljuk, nehogy eltörjön! Azt, hogy a másik kettő közül melyik-melyik, nagyon könnyű kideríteni, indítsuk be a kompresszort. Fontos, hogy bekapcsolás előtt hagyjuk állni 2-3 órát, hogy az esetleg össze-vissza folydogált olaj leüljön az aljára! Ha nem indul, akkor az elektromos rész a ludas. Ez szerencsére nem bonyolult. Van egy elektromos betáp (230V) és egy termosztát bekötés. Ha nem indul a cucc, nézzük meg, hogy a termosztát rövidre van-e kötve, ha nincs, akkor tegyük meg. Ha ekkor sem indul, keressünk egy másik kompresszort, ez meg kuka (mivel lehegesztett házban van, nem könnyű javítani).

Most, hogy tudjuk, ki van kivel, nézzük a tartályt. Ha a műanyag palackos verziót használja valaki, akkor egyszerű a dolog. Kupakot átfúrni, tömítéssel ellátott csavarmenetes csövet beszerelni, anyával kívül-belül fixálni (kupak két oldalán), és kész is a tartály (kettő esetén mypolán csővel összekötni). Célszerű olyan kupakot használni, amiben van gyári gumibetét, ha nincs, tegyünk bele. Ezt követően beiktatjuk a nyomásmérőt. A többi megegyezik a másik változattal.

Tűzoltó készüléknél kissé bonyolultabb a helyzet. Elsőnek szedjük szét a szelepfejet (teljesen), de semmit ne dobjunk ki, fene tudja mi kell még a menetes elemekből, mert a tűzoltókészülék-gyártók egész földönkívüli menetméreteket is tudnak használni. Ha ez megvan, akkor elvileg 3 menetes furatot (nyomásmérő, szelep és sugárcső) és egy simafalút kapunk (ezen ment fel a szelepszár a működtető karhoz). A simafalút lezárjuk (belülről egy tömítés, arra egy imbuszfejű vagy D fejű csavar, kívülről egy anya). A sugárcső helye lesz a tényleges légvezetékünk bekötési pontja. A maradék kettőből az egyikbe tekerjük majd a tartálynyomást ellenőrző nyomásmérőt, a másikat lezárjuk. Itt vigyázzunk, mert a szelepfejben a sugárcső furata és a két kisebb furat nem ér össze, csak alulról megy fel a két kisebb bekötéshez egy csatorna, le ne zárjuk! Nekem elsőre sikerült letömíteni egy rosszul elhelyezett gumitömítéssel, de időben észrevettem a hibát. Ha úgy hagyom, nem jut levegő a nyomásmérőhöz, ami így nem mért volna semmit.

Ha eddig eljutottunk, a kétféle tartályos megoldás összeállítása innentől megegyezik.

A légvezeték összerakásakor én az alábbi szempontokat vettem figyelembe:

  • a tartály és a kompresszor közti szakaszra beépítettem egy visszacsapó szelepet, hogy a tartály ne dolgozhasson vissza a sűrítőre, ha az éppen áll
  • a visszacsapó szelep utáni részre (innentől 1. szakasz) került a nyomáskapcsoló
  • az 1. szakaszra rakom a biztonsági szelepet
  • az 1. szakasz végére rakom a reduktort
  • a reduktor elé rakok egy golyós csapot, hogy elzárható legyen, míg fel nem tölt induláskor a tartály


Ezt összerakni gyerekjáték volt, a fényképeken látszik az eredmény. Figyeljünk a menetek megfelelő tömítésére. Ehhez én Loctite zsinórt használtam (levegőhöz a teflonszalag és a kóc annyira nem jó).

A kompresszor és a csővezeték összekötése mypolán csővel történt (bilincselve), a légszűrőt szintén azzal raktam fel (ide nem kell bilincs, mert nincs nyomás).

Az elektromos bekötés sem ördöngősség. A 230V betápot én egy kapcsolható dugaljjal oldottam meg, de természetesen a kapcsoló bárhol elhelyezhető a gépen. A nyomáskapcsolóba a táp végét be kell kötni, és onnan kell azt továbbvezetni a kompresszor megfelelő kimeneteire, hogy vezérelje a kompresszor ki- és bekapcsolását. Ezt a lépést én csak a nyomáspróba után tettem meg, de itt is elvégezhetjük.

Ezzel el is készültünk.

 

Próbaüzem és tapasztalatok

A rendszert elsőként nyomáskapcsoló nélkül és ledugózott biztonsági szeleppel teszteltem (bátor vagyok), mert ellenőrizni akartam a nyomásállóságot és a légtömörséget. Mivel 4,8 Bar csúcsnyomásra készült, ezért tartottam egy 6-6,5 Baros nyomáspróbát (kb. érték, túlment a nyomásmérő 6 Bar csúcsértékén).  A rendszert egyik oldalról a visszacsapó szelep, másik oldalról a golyós csap zárta. Egy óra alatt minimális (0,1 Bar) volt a nyomásesés, így megfelelőnek értékeltem. A nyomásmérő működik, a csövek és bilincsek bírják, a kompresszor szépen és halkan tölt. Ráadásul meglepően gyors! Kevesebb, mint 30 másodperc alatt eléri a tervezett csúcsnyomást. Fesztelenítés, végszerelés. Megnyitottam a biztonsági szelepet, és így is ment egy nyomáspróba. A szelep valamivel 6 Bar fölött lefúj (kb. 6,3-nál), frankó. Ezt követően felraktam a nyomáskapcsolót, amit bekapcsolási érték 4,2 Bar, lekapcsolás 4,8 Bar értékekre lőttem be.

A cucc működik, kifogástalan, és még csak nem is csúnya. Bár nem olyan kompakt, mint egy gyári darab, de olcsó és megbízható.

Ha bármilyen kérdésed van, vagy segítség kell, írj, szívesen adok tanácsokat, ötleteket.

Remélem sokaknak sikerült felkelteni az érdeklődését, jó barkácsolást kívánok.

Szerző: Bulba



Vélemények, hozzászólások

1. SGrulez 2012-06-19 18:43

Nagyon jó és hasznos cikk! Köszönjük!

2. Ysengrin 2012-06-19 19:33

Zseniális! Köszönjük a cikket.

3. Bala 2012-06-20 06:14

Bár soha az életben nem fogok ilyet szerelni, mégis végigolvastam… smile Köszi, nagyon jó cikk! smile

4. Levente 2012-06-20 08:45

Zseniális és hasznos, ügyes vagy grin és köszönjük.grin

5. cseles.a 2012-06-20 12:59

A nagy kérdés: mennyiből jött ki?

6. Nilnarunion 2012-06-20 13:21

A nagy kérdés inkább, biztos megéri?
http://www.paplaszlo.com/airbrush.html

7. Leaxe 2012-06-20 15:42

az orkoknak tetszene ez a buhera!
Tankot is bevállalsz? smile

8. bulba 2012-06-20 16:56

Köszönöm a pozitív visszajelzéseket.
Cseles.a:
nekem kb. 8000.-ba került, de ha valaki megveszi az összes elemet (amit én összekunyiztam), szerintem az is kijön 15000.-ből. A kompresszort konkrétan még városszéli erdőkbe kihajított hűtőből is ki lehet nyerni (sajnos), a tűzoltópalack meg tényleg ingyen van. Igényel némi utánajárást, de ezt meg tudom könnyíteni.
Gólem Művek:
mivel az enyémhez hasonló paraméterekkel bíró 29.900.- (csak az 4 Baros, szemben az enyém 4,8), így nekem bőven. Arról, hogy másnak megéri-e, én nem tudok nyilatkozni. Tudom, hogy nem olyan szép, mint az, de tudja ugyanazt, az tuti. Ízlés dolga.
Nekem nagyon fontos az is, hogy tudom, hogy az én munkám van benne és erre büszke vagyok. Egyszerűen jól esik ránézni és jól esik használni, mert az enyém, én tököltem vele, én izgultam azon, hogy minden klappoljon, ne eresszen, jól esett kitalálni mit-hogyan csináljak és jó volt látni, ahogy szépen felépül. Nekem ez is fontos.

9. bulba 2012-06-20 17:00

Leaxe:
erre mondják, hogy van az a pénz, amiért igen… grin

10. Ysengrin 2012-06-20 18:00

Gólem Művek: Azoknak megéri, akiknek több a szabadideje mint a pénze, ergo nekem is. smile

11. Nilnarunion 2012-06-21 18:37

Nem erre gondolok, buheralni én is szeretek. Ha az benne a buli, hogy szerelés akkor megéri. De azért, hogy olcsóbb szerintem öngól. Túl sok munka, túli kicsi spórolás.

12. MAXXxxx 2012-06-21 19:42

Golem: hatareset, valakinek szamit az a 10k kulonbseg is.
Szamomra szinten a sok munka keves sporolas kategoriaba esik.

13. bulba 2012-06-21 20:57

Hát nem tudom. Az összerakás az összesen kb 2 óra, egy figurát sokkal tovább festek (mondjuk ez inkább engem minősít). A szerszámigény (mielőtt felmerül) 2 vízpumpafogó, 1 állítható villáskulcs, 1 PZ2 csillagcsavarhúzó, 1 fúrógép és 1 6-os meg 1 10-es fúró volt. Ez tényleg azon múlik srácok, hogy kinek mi éri meg. De lassan kezdem magam szarul érezni. Szerintem annyira azért csak nem rossz, vagy gáz. Vagy igen? Mondjuk végül is mindegy, szerintem nem és nekem ez a legfontosabb.

14. MAXXxxx 2012-06-21 22:51

Ha tudod majd hasznalni arra, amire keszitetted, akkor rossz mar nem lehet.

15. bulba 2012-06-22 07:35

Már használtam és bevált.

16. Nilnarunion 2012-06-22 17:51

Ne hülyéskedj. Király, hogy megcsináltad.
Légy magadra büszke. wink

17. Nekropancser 2013-02-01 06:16

Vajh hasznos lesz-e a hozzászólás? Fogyasztói világunkban a kézzel készített cuccok általában nem krepálnak be olyan gyakran, mint a gyáriak. Ez mindenesetre a házi fújó mellett szól. Grátisz, ha mégis elromlik, te raktad össze, minden alkatrészét ismered és be tudod szerezni, a javítása még mindig olcsóbb, mintha elvinnéd egy szervízbe a gyárit, vagy ha otthon próbálnád azt megjavítani, végleg elszúrnád és vehetnél újat…

18. Bodri 2013-02-28 22:25

Ne viccelj, állati jónak tûnik…lehet, ha kimesterelem az öntést, akkor ebbe is belevágok.

19. Luki 2013-07-01 07:18

Egy igazi Mekboyz vagy!
A szó legnemesebb értelmében. Alkalmazkodik, improvizál és elhárít.
Nagyon szuper lett! A gyors munkavégzésre is oda figyeltél, hiszen tudjuk: “A pirosabb gyorsabb”! (tűzoltópalack)

20. Olivér 2013-10-23 12:50

Üdv Bulba!

Nekem is nagyon tetszik a megalósításod, és én is pont egy ilyen elkészítésén töröm a fejem már egy ideje. Nagyon jó a leírás, hasznos nagyon! Az lenne a kérdésem, hogy hol tudnék én is beszerezni már nem újra tölthető tűzoltó készüléket ingyen?

 1 2 >