Epic Armageddon ismertető

2010. 06. 10. 15:10 / Fanatikus

A játék a Warhammer 40.000 univerzumban játszódik. Ellentétben a nagy testvérrel, itt nem osztagok csapnak össze egymással, hanem egész seregek ütköznek meg a harctér feletti uralomért.

A GW már nem fejleszti, bekerült a specialist games szekcióba, ami kimondottan jót tett neki, azonban a játék rajongói rengeteg anyagot raktak fel a netre.

A méretarány

Az EPIC az ún. military scale, azaz 6 mm-es méretarányú, ami leginkább az 1:285 vagy 1:300 léptéknek felel meg. Ez nagyjából azt jelenti, hogy egy Land Raider sem nagyobb 3 cm-nél.

Az EPIC kompatibilis a Titan Legions figurákkal, a legnagyobb, Warlord osztályú titán is csak kb. 10 cm-es.

Alapok

A játékos seregei ún. formációkban sorakoznak fel. Ez seregtől és egységtől függően más típusokat jelent, pl. egy SM Tactical formáció 6 talpnyi gyalogot (talpankét 3-7 fő), egy Land Raider formáció 4 Land Raidert jelent. Bizonyos szinten, a szabályok keretein belül létrehozhatók kevert formációk is.

Egy átlagos, 3000 pontos csatában 7-10 formáció vesz részt oldalanként.

A játék szabályrendszerének legfontosabb eltérése a GW-től megszokott rendszerektől, hogy az ellenfelek felváltva jönnek egymás után. Itt nincs olyan, hogy a seregem elsöpri a te sereged felét és szenvedhetsz a maradékkal. Ha az egyik játékos cselekedett valamelyik formációjával, a másik következik a saját formációinak valamelyikével, egészen addig, míg mindenkinek minden egysége cselekedett. Lehetőség van a kezdeményezés megtartására is, amit dobással lehet eldönteni.

Időtartam

Egy csata kb 1 óra 1000 pontonként.

Seregek

Gyakorlatilag minden a W40k univerzumban valaha vagy jelenleg is létező sereg elérhető az EPIC-ben:

  • squat
  • space marines
  • imperial guard
  • eldar
  • chaos
  • tau
  • necrons
  • dark eldar
  • tyranids
  • orks

Legcélszerűbben a brit eBay-en lehet őket beszerezni, egy játszható sereg sok esetben kijön egy-két W40k osztag árából.

A csata célja

Az átlagos EPIC csata nem az ellenség leöléséért folyik, hanem előre meghatározott stratégiai célok megszerzéséért. Ezek elfoglalása esetén jár a pont, illetve pont szerezhető még a legdrágább ellenséges formáció elpusztításáért is valamint számos más egyéb dologért. Ebből kifolyólag előfordulhat, hogy egy jól helyezkedő sereg is nyeri a csatát az erős létszámfölényben lévővel szemben.

Parancsok

Az egyes formációk parancsok alapján cselekednek. Ezek a következők:

  • advance: formáció mozog egyet és tüzel
  • engage: formáció mozog, rohamoz
  • double: formáció mozog kettőt és tüzel -1 módosítóval
  • marsch: formáció mozog hármat
  • marshall: formáció mozog egyet vagy tüzel -1 módosítóval, ezt követően rendeződik
  • overwatch: formáció lesben áll és az előtte elmozgó egységre annak körében rálő
  • sustained fire: formáció nem mozog és tüzel +1 módosítóval
  • hold: formáció mozog egyet vagy tüzel vagy rendeződik

Azt, hogy az adott formáció vette-e a parancsot dobás dönti el (SM-nél 1+), amit az esetleges korábbi találatok módosíthatnak. Ha a teszt sikertelen, akkor sincs nagy baj, mert a hold parancs végrehajtható.

Tűzharc

A tűzharcban az egységek realisztikus lőtávokra tüzelnek.

Lebonyolítása viszonylag egyszerű. A formáció megvizsgálja, hogy a célpont formáció nincs-e takarásban. Ha nincs rálő minden fegyverével.

A formációk három féle tűzmódot használhatnak, ezek egységtípustól függően változhatnak:

  • AP: gyalogság elleni tűz
  • AT: jármű elleni tűz
  • Barrage: területre ható tüzérségi tűz

Egy egységnek többféle értéke is lehet, de lövéskor választani kell, hogy melyik típussal tüzel.

Lövéskor dobni kell egy tesztet (pl. AP 4+), ami ha sikeres, a célpontnak dobni kell egy mentőt. Ha ezt elbukja, az egység megsemmisül.

Egyes egységek olyan erős páncélzattal bírnak, hogy az elrontott mentőt újradobhatják, mások több struktúra ponttal bírnak, így több találatot is elviselhetnek, hacsak nem éri őket kritikus találat.

Közelharc

Közelharcban az egyik formáció megrohamozza a másikat és kézitusába bonyolódnak. Ki kell dobni a közelharc értékek alapján a támadásokat, le kell venni a veszteségeket és ez alapján kialakul mindkét seregben egy alapérték, amire tesztet kell dobni. Itt számít az elszenvedett veszteség, a létszám és sok más egyéb dolog. A teszt dönti el, hogy ki nyeri a közelharcot.

A közelben lévő baráti formációk támogató tüzet nyújthatnak a rohamozó csapatoknak.

Találat jelzők

 Az EPIC-ben sokkal gyakoribb az ellenfél megfutamítása, mint teljes elpusztítása. Ezt szimbolizálják a találat jelző (blast markerek). Találat jelzőt sok mindenért lehet kapni: minden elszenvedett veszteségért, minden rálövésért, elrontott parancsvételért stb. Ha annyi találat jelző összegyűlik, ahány fős a formáció az adott pillanatban, az megtörik és menekül.

Ezen felül a találat jelzők földhöz is szögezik a csapatokat. Minden találatjelző elnyom egy egységet a formációból, így az nem tüzelhet.

Légierő, űrhajók

A játékban lehetőség van légierő vagy űrhajók bevetésére. A légierő bombázások illetve rácsapások végzésére, az ellenséges légierő megsemmisítésére, vagy utánpótlás szállítására használható. Az űrhajók orbitális pályáról, nagy erejű bombázásokat hajthatnak végre.

Titánok

Az EPIC-ben gyakran előfordulhatnak titánok is a csatatéren. Ezek a páncélozott monstrumok remekül használhatók arra, hogy az ellenfél kerülgesse őket…

 

Kör vége

A kör végén a játékosok megpróbálhatják rendezni a formációikat, leszedni róluk a találat jelzőket és a megtört csapatokat ismételten harcba vezetni.

Általában a harmadik kör végén véget ér a játék és számolható, hogy kinek mennyi győzelmi pontja gyűlt össze.

 

Amennyiben további kérdésed van, vagy érdekelne egy bemutató illetve próbajáték jelezd privátban és elintézzük.

Szerző: Bulba



Vélemények, hozzászólások

1. Gróf 2010-11-05 13:56

Remek írás egy remek játékról.