Naval Thunder

2012. 09. 21. 12:41 / Történelmi

Mivel az egyik témában előkerült a 2. világháborús tengeri ütközetek témaköre, gondoltam írok egy rövid összefoglalót az egyik legnépszerűbb ilyen szabályrendszer, a Naval Thunder, azaz pontosabban annak Battleship Row és Bitter Rivals című kiegészítőirel, mivel az alapjáték maga inkább 1. világháborús csaták lejátszására lett kitalálva. Hogy miért pont ezzel a játékkal kezdtem foglalkozni? Nincs nagy hagyománya nálunk az ilyen jellegű játékoknak, így angol nyelvű fórumokon néztem utána, hogy milyen rendszerek vannak, amelyekkel le lehet játszani River Plate-i csatát.

Három rendszer bukkant elő rendszeresen (persze ennél sokkal több van, de ezek a legelterjedtebbek) - General Quarters 3, Victory at Sea, és a Naval Thunder. A Victory at Sea hamar kiesett, mivel egyrészt a Mongoose játékait annyira nem szeretem, másrészt több helyen is írták, hogy áttértek róla más rendszerre. A General Quarters 3 izgalmasan hangzott, bár a leírások szerint az inkább szimuláció, mint játék, sokat kell benne adatlapok felett szöszölni. Azonban annyira dícsérték a Naval Thundert, hogy végül azt vettem meg - 25 dollár volt a két könyv együtt, pdf verzióban, még bőven elviselhető. Az általános vélemény az volt róla, hogy kiváló ötvözete a játszhatóságnak és a valósághűségnek, azaz egy este akár 2 kisebb összecsapást is le lehet vele játszani, de az eredmények még mindig reálisak lesznek.

Az alapkönyv

Az alap szabálykönyv 67 oldalas, és 2 történelmi forgatókönyv, valamint a japán és amerikai flottákra vonatkozó speciális szabályok mellett valóban csak a játékhoz kellő dolgok vannak benne. Elöl az alap szabályrendszer, mögötte a számtalan haladó/kiegészítő szabály, amelyekkel teljesebbé tehetjük a játékot, ha az alapok maguk már mennek. A kiegészítőben pedig a német, brit, francia és olasz flottákra vonatkozó speciális szabályok mellett 12 történelmi csata forgatókönyve olvasható.

Emellett két külön pdf-ben láthatóak a hajók adatlapjai. Összesen mintegy 230 hajó adatai között szemezgethetünk - ami szomorú, hogy egyikhez sincs kép vagy sziluett. Talán ez az egyetlen kritika, amit így hirtelen fel tudok hozni a játék ellen. Pozitívum viszont a pdf-ek mellé adott excel file, amellyel nem csak hogy össze tudjuk állítani a flottánkat, de a megfelelő adatlapokat rögtön ki is nyomtathatjuk belőle automatikusan A4-es lapokra (vagy pdf fileba). Erre szükség is lesz, mert ezekre az adatlapokra kell a játék során jegyzetelni a sérüléseket és parancsokat.



Alapok

A játékot alapvetően 1:1600 és 1:6000 között bármilyen léptékben játszhatjuk. Amerikában az 1:2400, míg Európában az 1:3000 a legelterjedtebb méretarány, ezekkel még kényelmesen el lehet férni egy normál méretű terepasztalon. Ezen felül szükségünk lesz egy marék d10-re (a játék csak 10-oldalú kockákat használ), egy hüvelykes beosztású mérőszalagra, valamint egy derékszögű vonalzóra.

A kör menete

A játékban az egyes körök több fázisra oszlanak, amelyek sorban: repülő/tengeralattjáró, mozgás, lövés, befejező fázis. Érdekesség, hogy az egyes fázisokon belül az akciók szimultán zajlanak az alapszabályok szerint, azaz pl. a mozgás fázis elején a játékosok felírják, hogy melyik hajójuk milyen manővereket hajt végre, majd egyszerre viszik végbe azokat. Persze a szerzők is tisztában voltak vele, hogy az ilyen jellegű jegyzetelés nem mindenki tetszését nyeri el, ezért a kiegészítő szabályok között két alternatív aktiválási módhoz is van leírás, így szerencsére bármely társaság megtalálhatja a neki tetsző módszert.

Repülő/tengeralattjáró fázis

A kör legelején kell a tengeralattjárók és repülők támadásait kidolgozni. Egyrészt a legelső kör előtt kell meghatározni a csatát megelőző támadások eredményét; majd a játék során egy-egy körben lehet végrehajtani a csata közbeni támadásokat. A tengeralattjárók támadásai meglehetősen egyszerűek (szándékosan), a légitámogatás már összetettebb téma, a rengeteg fajta repülővel, de még így is absztrakt módon működik, azaz a repülők ténylegesen nem kerülnek fel a terepasztalra (ugyanakkor a szerző tett egy ígéretet a "rendes" repülős szabályok publikálására - elmondása alapján eredetileg azok szerepeltek a játékban, de a játéktesztek során úgy találták, hogy alaposan lassította a játékot, főleg, ha mindkét fél rendelkezett légitámogatással, így az alapkönyvből ez kimaradt).

Mozgás fázis

A játék egyik érdekessége itt található - a hajók mozgása ugyanis alfázisokban történik. Először a csatahajók és anyahajók mozgási parancsait kell feljegyezni, majd végrehajtani. Ez után a cirkálók és kereskedelmi hajók mozgása következik, majd végül a kisebb hajók - rombolók, torpedónaszádok mozgásával zárul a fázis. A szerző így érte el, hogy a kisebb hajók mozgékonyságát reprezentálja - a rombolók, mivel a fázis végén jönnek, könnyedén reagálhatnak a nagyobb hajók pozíciójára.

Maga a mozgás szerencsére nincs túlbonyolítva. Minden hajó adatlapján szerepel a sebesség mint adat - pl. a Hood brit csatacirkáló sebessége 8. Ez 8 mozgáspontot jelent, amit a kör során el lehet használni. 1 pontért 1" távolságot lehet megtenni, vagy egy, maximum 90 fokos fordulást végrehajtani - természetesen egy körben több forduló is végrehajtható, az egyetlen követelmény, hogy két fordulási manőver között legalább 1" egyenes mozgásnak kell lennie.

Lehetőség van formációban közlekedni, ilyenkor csak a vezérhajó parancsait kell leírni, a többi követni fogja automatikusan. A hajók 3 mozgáspontért cserében kitérő, cikk-cakk manővereket is végrehajthatnak a mozgásuk során, megnehezítve ezzel az ellenfél dolgát a lövési fázisban.

Lövés fázis

A lövés fázis a mozgáshoz hasonlóan alfázisokra tagolódik hajóosztályok alapján, azonban itt kicsit más a felosztás és a működés. A legfontosabb különbség, hogy csak a torpedók és a fő lövegek (ezek a hajók adatlapján jelölve vannak) célpontjait kell feljegyezni előre a fázis elején, a kisebb másodlagos lövegek szabadon választhatnak célt maguknak. A másik különbség, hogy a torpedók támadásait ugyan a megfelelő fázis elején kell bejelenteni, de a kidolgozásuk a kör legvégén történik, egyszerre - ami logikus is, tekintve a torpedók utazási sebességét.

A lövések eredményességét és hatását az adott fázis végén kell megállapítani, azaz itt a nagyobb hajók előnyben lesznek - ha egy csatahajó rálő egy cirkálóra, és el is találja, akkor jó eséllyel az már nem fog visszalőni a saját fázisában...

A lövések kidolgozása szintén meglehetősen egyszerű. Megnézed, hogy egy adott kaliberből hány ágyúcső tud rálőni a célpontra, és megfogsz annyi tízoldalú kockát. Az alap találati célszám a célba vett hajótól függ - a hatalmas csatahajókat már 6+-ra el lehet találni, míg egy fürge romboló 9+, akár 10+ célszámmal is rendelkezhet. Erre jönnek a módosítók - lőtávolság, tűzvezetés, időjárási körülmények, célpont kitérő manőverei, a hajó relatív állása, a legénység képességei és a lövést leadó hajó esetleges sérülései alapján. Soknak tűnik, de valójában nem vészes - a játék mellé adott segédlet 1 darab A4-es oldal, jó nagy betűkkel, és ennek fele a lövési módosítók táblázata (a másik fele pedig a kritikus találati hatások táblázatai).

Ha legalább egy lövés talált, akkor találatonként meg kell nézni, hogy átütötte-e a páncélt (a hajók külön páncélértékkel rendelkeznek víz alatt és felett). Ehhez dobni kell egy kockával, hozzáadva a löveg megfelelő értékét - ha az így kapott összeg nagyobb, mint a hajó páncélja, akkor átütötte azt a lövés. Ha nem ütötte át, de elég nagy a löveg páncélátütése, akkor attól még okoz sérülést a lövés - a löveg sebzésének felét kell levonni a hajó struktúra pontjaiból. Ha átütötte, akkor a teljes sebzést le kell vonni, és dobni kell a kritikus sebzés táblázatokon. A hatás sokféle lehet, tüzektől és léktől/szivárgástól kezve a legénység vagy egyes rendszerek sérülésén át a lőszer felrobbanásáig. Ha a hajó struktúra pontjai fogynak el, akkor a hajó elsüllyed.

Lássunk egy példa lövést!

Egy Takao osztályú japán cirkáló rálő egy amerikai könnyűcirkálóra. A célpont a hajó bal oldalán van, 27" távolságra. A cirkáló adatlapján ellenőrizve 5 lövegtorony tud rálőni a célra, mindegyikben 2 darab 8"-es ágyúva, így összesen 10 cső tüzelhet.

A könnyűcirkáló találati célszáma 8+. A 27" távolság épp belül van a japán hajó lövegeinek 28"-es közepes távolságán, így +1 jár a célszámra. Tűzvezetés bónuszt nem kap a japán hajó, azonban ellenfele sem tesz kitérő manővereket. A végső célszám így 9+. A játékos dob a 10 kockával, és két találatot ér el.

A könnyű cirkáló páncélértéke 10, a japán hajó 8"-es lövegeinek átütés értéke pedig 6. Mivel a célpont közepes távolságban van, ezért az átütésre +1 bónusz jár. A játékos dob a két kockával, az eredmény 1 és 8. Az első lövés átütése 8 lesz (1-es dobás + 6 + 1), ami kisebb a hajó péncélértékénél, így csupán fele sebzést okoz. A löveg alap sebzése 5, így az okozott sérülés mindössze 2 pont. A második lövés már szerencsésebb - a 15-ös értékkel átütötte az amerikai hajó páncélját. Így amellett, hogy 5 pontnyi struktúra-sérülést elszenved a hajó, még a kritikus táblázaton is dobni kell.

A játékos dob 2d10-zel az eredmény 14, azaz a hajó léket kapott! Rögtön mellé kell tenni egy megfelelő jelzőt, majd az amerikai játékos dob d10-zel, hogy lássa, mennyire súlyos a szivárgás. A dobás szerencsétlenségére 10 - a hajó veszít 4 struktúra pontot, és meg is dől, csökkentve a hajó sebességét, valamint a lövéseinek a hatékonyságát! A kör legvégén a legénység újra próbálkozhat majd a szivárgás megállításával - ha a dobás eredménye 1 vagy 2 lesz, akkor sikerül megállítaniuk azt, és a jelzőt le lehet venni, ellenkező esetben a hajó további sérüléseket szenved. Ha véletlenül újra 10-et dobna a játékos, akkor a hajó teljesen felborulna és elsüllyedne.

Befejező fázis

A kör legvégén kell végrehajtani a hátramaradó dolgokat. Egyrészt ha egy hajón tűz/lék jelzők vannak, akkor ilyenkor kell dobni arra, hogy a legénység elhárította-e a problémát, vagy az tovább súlyosbodott.

Másrészt a morál próbákat is itt kell dobni. Szerencsére ha a forgatókönyv másképp nem rendelkezik, akkor csak abban az esetben kell morál tesztet dobni, ha a hajóhíd kritikus találatot szenvedett a kör lövési fázisában. Sikertelen próba esetén a hajó megpróbál odébbállni, hogy a szükséges javításokat elvégezze.

Ha a füst generálására vonatkozó speciális szabályokat is használjuk, akkor itt kell egy füst/köd jelzőt is felvenni.

További apróságok

A játékot rengeteg egyéb szabály színesíti, jó részük a kiegészítő/haladó szabályok között, de természetesen rengeteg apróságról nem szóltam az alapszabályok ismertetésekor. A teljesség igénye nélkül szemezgetés ezekből:

  • A reülőgép-hozdozókat le lehet választani a flottáról a csata előtt, hogy az asztalon kívülről tevékenykedjenek
  • Gyorsulás - az egyes hajók nem tudnak hirtelen megállni/gyorsítani, pl. ha egy csatahajó 5 mozgáspontnyit mozgott előző körében, akkor a következőben 4 pontnyi mozgást kell legalább végrehajtania, maximum pedig 6 pontnyit mozoghat. 
  • Ütközések és öklelésRomboló osztagok nagyobb csatákhoz - azaz több romboló egyszerre cselekszik és harcol, csapatként, gyorsítva ezzel a játékot
  • Ködvetők használata
  • Éjszakai harc
  • Felderítő repülőgépek használata

 

Összegzés

A szabályokat átolvasva egy kellemes, könnyed, nem túlbonyolított rendszer bontakozott ki előttem, megerősítve a fórumozók által leírtakat. Egy kisebb összecsapás egy óra alatt lezajlik, míg egy hatalmas művelet sem vesz el egy egész napot - valóban megfelelő középútnak tűnik a részletesség és a játszhatóság között

Mivel egy alap pontrendszer is található a könyvekben, nemzetekre szabott flotta-összeállítási szabályokkal, ezért nem történelmi csatákra, képzeletbeli forgatókönyvekre is kiválóan alkalmas, és adatlapokban sincs hiány.

A játék elkezdése sem túl költséges szerencsére - a Skytrex oldalán kapható 1:3000 léptékű hajókból összerakott Battle Packek 20 fontba (kb. 7000 Ft) kerülnek, és egy ilyen pack bőven elég a legtöbb csatához.

Remélem, a közeljövőben kipróbálhatom - ha ez megtörténik, mindenképp írok egy képes csatajelentést!

Szerző: Roodie



Vélemények, hozzászólások

1. Skót 2012-09-21 14:00

Itt kész lettem: “Egy Takao osztályú japán cirkáló rálő egy amerikai könnyűcirkálóra.” Hol a flottám? Felfűteni a kazánokat kifutunk! Sok minden ismerős a Trafalgarból - ez persze olyan, mintha valaki azt mondaná egy tankos játékban, hogy ja a lovagok is lelassulnak a nehéz terepen, de akkor is jól jön majd pár vitorlásokon begyakorolt manőver.
Úgy látom WW2 lesz a vége…

PS: Minden szentnek maga felé hajlik ak eze. wink

2. vadász 2012-09-21 21:07

Szóval Roodie, hol és mikor lehet eztet kipróbálni? Tartasz tanítójátékot? :D

3. Roodie 2012-09-21 21:25

Amint lesznek hozzá figurák, mindenképp megejtjük :-D

4. Vihar 2012-09-24 19:50

Csatlakozom,bármilyen flottával…
Remek cikk Roodie!

5. matusy 2012-09-25 12:16

Én is kedvet kaptam hozzá. Ha esetleg rendeltek szólj légyszíves privátban mert valószínűleg én is beszálnék.

6. Levente 2012-09-28 08:28

Remek cikk Roodie! Engem is érdekelne.. Games Dayre legyen asztalod? :-D

7. Egill 2013-06-17 18:44

Haló?

Esetleg van új információ?

Hol lehet ilyen hajókat vásárolgatni vagy néezegetni?

Mi újság a német flottával? Megjegyezted margó szélén, de egy Tirpitz vagy egy Biscmark az Atlanti óceán retegett hajói közé tartoztak…..

Lehet hogy érdeklődnék…..bár a d10 itt is kiábrándító lehet.

Prien:-))) Muhahah

8. Egill 2014-05-01 07:10

Szia Roodie!

Megpróbáltam megnyitni a linket….de nem akarja.

Esetleg 1/1600 hajókat ki vagy hol forgalmaz?? A méretarány mit befolyásol. Ehhez a méretarányhoz mekkora asztal kell??

9. pati 2014-05-18 17:29

Elvileg a skytrex egy része beolvadt a navwarba, ezért nem működhet a link!

Vannak már tapasztalatok, infók a játékról, vagy felejtős? smile