South London Warlords belülről 3. rész

2011. 02. 14. 18:37 / Klubok

Amennyire én látom, a South London Warlordsban (SLW) mindenki sokféle játékba és műfajba belekóstol, de nem merülnek el benne túlságosan. Amikor beléptem a klubba, az első hat hónapban egyik héten se játszottam ugyanazt. És én szinte csak történelmi játékokat játszom. Itt a játékosoknak a bőség özöne van, az átlag játékos minimum hat-nyolc sereggel rendelkezik, a seregek körülbelül 30%-a történelmi, javarészt 15mm-esek.

Régebben voltak De Bellis Multitudinis (rövidebb nevén DBM, egy ókori-középkori, sakkszerű csatajáték) bajnokságok. A játék előtt kockadobással döntötték el, ki melyik sereggel lesz, mert megvolt az összes sereg minden sereglistából. Nekem egy évbe került mire kiválogattam, hogy mit szeretek a játékok közül. Nagyjából most van kész az első seregem, amivel játszani tudok, az előző két évben mindig a mások által hozott seregekkel játszottam. Viszonylag szerencsés vagyok, mert a szűkebb csoportomban a Rapid Fire (WW2) és a Johnny Reb (ACW, vagyis amerikai polgárháború) rendszerek legalább az esetek 30%-ban előkerülnek. Ezek viszont jó rendszerek, mert ebben a dömpingben is évek óta játsszák őket, ez egyfajta minőségi bizonyítvány is. Mivel hétfőnként harminc-negyvenen vagyunk a klubban, és nagyjából mindenki sűrűn cserélgeti a rendszereket, szinte lehetetlen pontos képet adni a klubban játszott wargame sokszínűségéről, ezért ez inkább csak ízelítő, semmint pontos lista.


 

A leggyakoribb játék természetesen a 40K, ebből szokott lenni házibajnokság, most éppen a Kill Team típusú játékok zajlanak. Az öreg rókák sportot űznek belőle, hogy olyan seregük legyen, aminek egyetlen darabját se vették GW boltból, új dobozból, csak használt, meg átalakított figurák és járművek alkotják a seregeiket. Egyfajta roncs derbi ez az ebay-ről, ahol nem igazán a pénz számít, hanem az ötletek meg a kézügyesség. A 2010-es házi bajnokság most ért véget. Huszonkét klubtag nevezett be, mindenkinek hat csatája volt az év során sorsolásos alapon, amit az alapkönyv kilenc küldetéséből választottak ki előre. Sorrendben, angolul:
Seize Ground Mission with 5 objectives / Pitched Battle Deployment
Capture and Control Mission / Spearhead Deployment
Annihilation Mission / Dawn of War Deployment
Seize Ground Mission with 5 objectives / Spearhead Deployment
Capture and Control Mission / Dawn of War Deployment
Annihilation Mission / Pitched Battle Deployment
A nyertes sereg Tyranids volt, az alábbi frakciók szerepeltek még: Eldar, Necron, Chaos SM, Dark Eldar, Tau, Ork, Black Templar SM, Codex SM, Chaos Daemons, Imperial Guard, Space Wolves SM, Blood Angels SM. Némelyik persze többször is. Minden sereg maximum 1500 pontból állt, a legegyedibb egy Imperial Guard sereg volt, amit átalakított játéktankokból szerelt fel a tulaja, és minden tagja squat volt.


A Warhammer fantasy nagyon ritkán kerül elő, gyönyörű seregek vannak, hoplitákba oltott káoszlovagok, egyedileg festett pajzsokkal, koponyaszőnyegen vágtató démonszekerek, pegazusok lovagokkal, számtalan szebbnél szebb sereg. De nem játszanak velük, vagy csak nagyon ritkán. Egyszerűen divatjamúlt. A múltkor négy klubtaggal ültem, szóba kerültek a GW fantasy seregek. Rákérdeztem, és átlagban mindenkinek volt kettő-három. Én két éve játszom ezekkel az emberekkel, de még egyik sereget se láttam. A Warhammer Historical-t se láttam még játszani soha, pedig ez gyakorlatilag ugyanaz a játék. Lord of the Ringsből láttam már meccset, és War of the Ringből is, de csak egyet-egyet mutatóba. Ami azért is vicces, mert a Lord of the Rings körülbelül minden öt évben egyszer volt a SALUTE-on bemutatójáték, de soha nem a GW figuráival. A Games Workshopról egyébként az az első reakciója mindenkinek az SLW klubban, hogy nagyon drága, különösen a történelmi játékokhoz viszonyítva. A tagok beleuntak a cég piaci stratégiájába. Elegük van abból, hogy ismételten kidobhatják a teljes sereg és szabálykönyv gyűjteményt a kukába, mert jön az új kiadás. Meghagyják ezt a kölyköknek, ők meg szemezgetnek a srácok által megunt figurákból az ebayen, meg a börzéken, töredék áron.


A GW táblás játékai közül viszont két zseniális társasjáték töretlenül őrzi a népszerűségét: a Blood Bowl a játékideje miatt, a Space Hulk pedig mert remek csapatjáték. A Blood Bowlból most indul bajnokság, pont minden fajta csapatra jut egy játékos, tehát egyszer se játszik két egyforma csapat egymás ellen. Space Hulkot meglepő módon még én is játszom. Mindig alapszabályok, hatan szoktuk játszani, négy osztag űrgárdista és két génorzó játékos. Amikor az új kiadás megjelent, a legnagyobb rajongók összeálltak és szerveztek egy szombati játékot, ahol ha jól emlékszem, tizenhatan játszottak.


Ami nagyon népszerű még, az a Warmachine, mert a céggel nagyon jó a kapcsolatunk. A klubtagoknak évente egyszer van lehetősége féláron bevásárolni, a tulajnak ugyanis szívügye, hogy az SLW-ben játsszák a termékét. Fontos rendszer még nálunk a Hammers Slammers, ez gyakorlatilag a klubban fejlesztett házi szabályrendszerünk. Nyomtatásban több kiadást megért már, egy akciókönyv sorozaton alapul. A szabálykönyv írói és tesztelői mind klubtagok nálunk. A HS egy, a jövőben játszódó gépesített hadviselést szimuláló wargame, játsszák 15mm-es és 28mm-es méretarányban is. Érdekes módon a nem-GW sci-fi játékok méretaránya sokkal inkább a 15mm mint 28mm a klubunkban. Sokan játszanak például Future War Commandert, ennek van WW2 és modern verziója is, nem csak sci-fi. Mindet 10mm-es vagy 15mm-es méretarányban használják.


Népszerű az Uncharted Seas fantasy tengeri játék, és az elődjét, a Man-O-Wart is játsszák. Az egyik klubtagunk készített már olyan hivatalos Uncharted Seas hajót, aminek az öntőmintáját az ő mesterdarabjáról vették le! A társasjátékok királya nálunk a Formula D, a rendes Forma 1-hez hasonlóan havonta van egy nagy futam, amikor tíz játékos játszik egyszerre és tíz hónap után derül ki, hogy kié a nyertes csapat.


Történelmi szabályokból népszerű az új Black Powder, a Johnny Reb, a Blitzkrieg Commander, a Legends of the Old West, a Trafalgar, a Basic Impetus. Van rengeteg ókori és középkori sereg 15mm-es méretarányban, amerikai polgárháborús seregek 6mm-től 28mm-ig, a második világháborús és napóleoni szintén minden méretben. Az egyik klubtag tőlem függetlenül nagy rajongója a Hunyadiaknak, van 15mm-ben Fekete Serege és magyar keresztesei is. A Fields of War (FoW) nem valami átütően népszerű, lévén már mindenki, akit igazán érdekel a korszak, rendelkezik 20mm-es seregekkel. Ráadásul mióta a FoW népszerű világszerte, a 15mm-es járművek jelentősen drágultak, és ezt nem bocsátják meg a hobbi nagy öregjei. Azért van amerikai és német sereg ehhez is, játszanak is velük úgy kéthavonta. Nagy élvezettel játsszák a napóleoni szabályokat a Dél-Amerikai függetlenségi háborús seregekkel, ezek mind 20mm-es műanyag figurák. Igazi kihívás, mert minden seregnek rendkívül alacsony a morálja, tehát nehéz őket a csatatéren tartani.


Ami viszont a lényeg az a méret! Az újságok, és a gyártók a 28mm-es figurákat sulykolják. Ez a trend, ez a GW méretaránya, ez mutat a legjobban a fotókon és a kiállításokon. Viszont nálunk ez nem így van. Az SLW trend a 15-20mm felé mutat, van is egy állandóan élő klub topik, aminek az a címe, hogy „Isten saját méretaránya, avagy a 15mm”. Az átlagnak tehát nem Perry féle 28mm-es seregek töltik meg a polcait nálunk sem, van persze 28mm-es serege szinte mindenkinek, de főleg skirmish, mint a Legends of the Old West cowboyai, vagy a francia-indián háború (Utolsó mohikán korszaka) kis egységei. Nem a Warhammer Historical által sugallt, több száz darabos hordák. A 15mm-es seregekkel is lehet színvonalas játékot játszani, árban és méretében sokkal előnyösebbek, és asztalból is kisebb kell.


Végezetül, én az egyik legjobb döntésemnek tartom, hogy beléptem a klubba. A tagok közt igazi barátokra leltem, csupa nagyra nőtt, de lélekben még ötven évesen is óvodás srác gyűlik össze hétfőnként North Dulwichban, hogy „katonázzon” egy jót. A magam részéről rengeteget tanultam tőlük, a nyelvet, a fair play játékos mentalitást, rendezvényszervezést, brit történelmet, és persze az angol humort. 

Szerző: Janos900

Szerző: Főinkvizítor



Vélemények, hozzászólások

1. janos900 2011-02-15 12:06

Koszi a korrekturat Jinx!
Termeszetesen miota megirtam a cikket, volt vagy negy Warhammer Fantasy csata, meg vagy ot Flames of War. smile Nem lehet nyomon kovetni ennyi jatekost es ennyi fele rendszert. smile

2. Skót 2011-02-15 12:48

Ismét izgalmas olvasnivalóval szolgáltál. Köszönjük! A GW-s résszel messzemenőkig egyetértek, az külön érdekes, hogy a magasabb jövedelmükhöz képest sem érdektelenek az árak.
Régebben utánaolvastam az ACW szabályrendszereknek, köztük a Johnny Reb-nek is. Más szabályrendszert nem használnak a klubban? (Fire & Fury, DBA ACW, stb.)

3. jinx 2011-02-15 13:35

Nagyon szívesen, mi köszönjük a tartalmat. Azóta kicsit pofoztam a képeken is.
Ha minden jól megy, ősszel járok arrafele legközelebb, ha sikerül, akkor lemegyek hozzátok is. Sajnos a Salute idén is kimarad, de a jövő évin már mindenképp ott szeretnék lenni.

4. janos900 2011-02-15 14:37

The tainted: A jovedelem magasabb, de a GW arai a tobbi gyartohoz kepest irrealisan magasak.
Jatszanak Fire and Fury,meg meg vagy3 masikat, de a legjobb a Johnny Reb 2, nem az uj harmadik, hanem a dobozos masodik kiadas. A legjobb altalam eddig olvasott es probalt jatekrendszer, a profik sakkoraval idore jatszak, 5 perced van egy korben kiadni az utasitasokat. Ajanlom figyelmedbe a cikkem a wargame.hu-n a cime: Az amerikai polgarhaboru hadijatekos szemmel. http://wargame.hu/#article=087;
Jinx szolj elotte, es egyeztetunk.

5. janos900 2011-02-15 14:38

Bocs: The Tainted smile

6. Vihar 2011-02-15 14:55

És igen Blood Bowlt is játszanak…okosak ezek az angol játékosok.
Szerintem nálunk is ez a vonal kezd szépen lassan kialakulni. Minden játékos megtalálja valamilyen nem GW-s alternatíváját a hobbinak. Szerencsére igen színes a paletta…
Köszönjük a cikket!

7. Fecó 2011-02-15 15:20

Nem modnom, hogy örülök, mindenesetre meglep, hogy angliában is fáj a játékosoknak a GW árképzése és üzletpolitikája. Ezt nem gondoltam volna. Király kis írás! Ismét nagy köszönet érte! smile

8. janos900 2011-02-15 15:34

Vihar, Feco:

A britek se hulyek, es az atlag magyar jatekosokkal ellentetben, a tobbseg, nem a GW-n keresztul ismerte meg a wargame-t. A GW csak egyfajta wargame, nem a Wargame, sot egyre kisebb resze az egesznek. Nagyon bena a menedzsment, a tavalyi SALUTE-n, a visszonteladok 10-15% kedvezmennyel arultak a GW termekeket, az anyaceg meg lejott a hivatalos arakkal. Aztan csodalkoztak, hogy az eletnagysagu urgardista babujuk melle visszapakolhattak az egesz arukeszletet a show vegen, ugy ahogy hoztak. Kidobtak egy csomo penzt, ket furgon 6 emberrel lejott 400Km-t, es nem volt bevetel.
A GW-t a gyerekek tartjak el, a szulok veszik az urgardistakat, mint a LEGO-t a gyereknek. Azok nem ismerik a piacot, igy megveszik.

9. Roodie 2011-02-15 15:45

Viszont, ahogy írtad, ennek ellenére a 40K maga mint játék népszerű, még ha nem is a jelenleg futó GW figurákkal… Miért? A világ miatt? Vagy maga a rendszer tetszik a társaságnak?

10. janos900 2011-02-15 16:19

A 40K nepszeru, az SLW tagsag foleg 40-es 50-es csaladapakbol all, szeretik a 40K-t a fiaikkal is jatszak. Gondolj bele, apad wargamer, es hetvegenkent a vasarnapi ebed utan, csataztok egy jot a konyhaasztalon, anyad meg orul mert van egy szabad konyhamentes delutanja. :D Tobbszor elhozzak a sracaikat a klubba, barati 40K meccsre.
A 40K-t szeretik a GW ceget nem, igy ahol lehet partizankodnak, mas cegek olcsobb figurait hasznaljak, hazi barkacs tankok, olcso hasznalt figurak a borzekrol es az e-bay-rol. Mindent megtesznek, hogy ne tudja oket a GW megkopasztani, kesei Robin Hood virtus, hiaba britek. smile Viszont nincsenek “huzott figurak”!!! Csibeszkedes minden mennyisegben, csalni, lopni nem divat.
A 40K rendszert ismerik, szeretik, ezzel nincs baj. Az uj kiadasokkal van bajuk, hogy allandoan egy kupac uj konyvet kell venniuk, ne feledd a mi tagsagunk az elso kiadassal kezdett!!!! Ugyanakkor a 20 eves tortenelmi szabalyokkal siman jatszanak, fejbol, mert azok nem valtoztak.

11. MAXXxxx 2011-02-15 17:43

Feco: nem annyira a GW arai fajnak senkinek Mo-tol nyugatra, inkabb mas cegekhez viszonyitott arai.
pl:
DE motoros doboz 3 figuraval = 22 euro
valamelyik historical figuragyarto figurai meg 28mm-nel is kb 20-60 figura ugyanennyiert.
Az emlitett 15mm-nel meg nagyobb a kulonbseg (meg tobb figura az arert), es egyben az megadja a tenyleg nagy csatak lehetoseget.
——————

2 furcsasag szamomra:
“warhammer historicalt sem lattam jatszani soha”  vs “Történelmi szabályokból népszerű ... a Legends of the Old West, a Trafalgar…”
emlekeim szerint mindketto WH-historical sorba tartozik.

a tobbfele tortenelmi szabalyrendszer. Ez nem temiattad, SLW vagy az angolok miatt van, de mar tobbszor eszembe jutott, hogy mi miatt jatszanak 3-5 fele tortenelmi jatekkal 1 klubbon belul, amikor a figurak es a tortenelmi kor ugyanaz.
Csak ezt a mas szaballyal ugyanazt jatszani amit maig nem ertek. Nem egyszerubb 1-et kivalasztani, majd max az esetleg hianyzo figurak ertekeit megcsinalni?

12. janos900 2011-02-15 17:59

MAXXxxx:

A Warhammer historical alatt en az okori csatas verziot ertettem, amikor talcakon mozgatod a figurakat. Ez ugye a Warhammer Fantasy verzioja. A Legend of the Old West es a Kalozos a Gyuruk ura skirmish rendszeren alapszik, ez nepszeru, a Gyuruk uras verzioja viszont nem. smile A Trafalgar meg ha igaz a Man-O-War fantasy hajos rendszeren ezek mindketten nepszeruek. Igazad van mind warghammer historical gyujtonev alatt fut.

A klubbon belul vannak csoportok, ezek kulonbozo szabalyokat favorizalnak, es eltero meretaranyokat. A szabalyok meg sajna eletero talpakat a figuraknak, hulye dolog elismerem. Igazad van az lenne logikus, hogy egyfelet jatszanak, de megse. Ez hobbi nehez eloirni ki mit jatszon es mivel. Klubszintu szabaly, amit 10nel tobb ember is jatszik a kovetkezo: 40K, Blood Bowl, DBM, Warmachine, Uncharted Seas es a Legend of the High Seas.
Napoleonos, vagy Amerikai polgarhaborusbol pl mindenki masra eskuszik.
A szabalyokbol csak egy nagy tanulsagot tudtam levonni, ha figuragyarto irta, akkor az draga mulatsag. smile

13. Ghulk 2011-02-16 07:30

Janos900!

Köszönjük a cikket, nagyon jó. Nem tudom, jól láttam-e, de a cikk harmadik képén több ISU-vagy SU önjárólövegre hajazó járművet félek felfedezni:) Igazán üdítő látvány:)

Maxxx: A különböző szabályfavorizálás nálunk is megvan, lásd DKS-ban is mindenki más WW2-es rendszerre esküszik, sőt a SAS Military boltban is több szabályrendszert is használnak egy korhoz.

Az Uncharted Seas viszont meglepett, mert elég új játék, és a testvére a Firestorm kicsit kifinomultabb mechanikailag. (szerintem). Remélem nálunk a mostani GD-n is jóval több történelmi wargame asztal lesz mint a 2010-esen:)
És nem kifejezetten a FOW-ra gondolok ez alatt…

Ghulk

14. janos900 2011-02-16 08:23

Ghulk, a haramdik kepen Birodalmi squat gardistak harcolnak jatektankok fedezetevel, Eldak ellen. smile 40K hazilag keszitett sereg, a tankok valoban rohamloveget mintaznak. smile

Az Uncharted Seas a regi GW Man-O-War miatt nepszeru, meg mert az egyik klubtag mint irtam is, bedolgozik a cegnek es a kepen lathato hajomodellt O tervezte. Van neki vagy 6-8 fele sajat design hajoja, az egyikbol hivatalos lett, annyira tetszett a cegnek. smile

15. solo captain 2011-02-16 11:08

Hihetetlen jó cikk volt ez !

Nem is tudnám végig venni mennyi érdekes, figyelemre méltó dolog volt benne, ami (szerintem) követésre is csábít !
Azért néhány:
-Tényleg nem csak a GW van
-Az igazi játékosok több rendszerben vannak otthon
-Nem a kiadott forint mennyiség határozza meg a játékod/sereged értékét (ilyen-olyan figurákkal is lehet jól játszani)

Ami az én személyes véleményem:
-Abszolút pozitív az a hozzáállás, hogy kölcsön sereget kaphatsz egy-egy játékhoz (szerencsére ez szerintem Magyarországon is jól működik)
-A SPACE HULK résznél elkezdett parázslani a szemem és szívtájékon vöröslő fény öntötte el a(hab)testem (mint ET-nek). Igen, köszönöm, erre a jelre vártam, bár tudtam mindig is, hogy a SPACE HULK jóval több mint amit a honfitársaim látnak benne… smile

Még egyszer kösz janos900 !

16. janos900 2011-02-16 12:49

Nincs mit! smile

A Space Hulk-rol csak annyit, hogy a legtutibb amit lattam, az egy uj alapdoboz volt, de figurak nelkul vette a srac az ebayrol felaron. Utanna fogta festett hozza a Gripping Beast-tol tengereszgyalogosokat meg vett vagy 60db festett Alien figurat a boosteres jatekbol, es mar meg is volt az eredeti, es felulmulhatatlan Bolygo neve halal. smile

17. bábi 2011-02-16 17:12

Nagyon érdekes a cikksorozat, köszönöm!

18. kabaman 2011-02-17 10:18

Nagyon jó cikk ismét, a Valkűrnek álcázott Csillagok háborúja Klónszállító pedig remekül néz ki! grin

19. $peedY 2011-03-01 19:44

Előre is bocs, ha off:
Fehérváron 2-3an szemezünk ACW-s wargame-el. Ha vannak akik itthon játszanak már, dobjon rám legyen szíves egy pm-et. Lenne pár kérdésem.
Köszönet előre is