WW2 Brit módra

2011. 01. 11. 11:22 / WW2

Úgy hozta a sors, hogy egy londoni wargame klub tagja lettem, és olyan klubtagokkal játszom hetente, akik már több mint húsz éve űzik ezt a hobbit. A legnépszerűbb korszak a második világháború, 20mm-es figurákkal a Rapid Fire szabályok alapján. Számomra rendkívül szimpatikus az a stílus, ahogyan itt játszanak, ezért szeretném veletek is megosztani, hátha találtok benne ötleteket, fogásokat, amiket azután a saját csatáitokban tudtok kamatoztatni.

Az első és legfontosabb, amit itt követendőnek tartok az a játékegyensúly, és a törekvés a történelmi hitelességre. A Rapid Fire alapvetően egy zászlóalj szintű játék (1 figura 15 embert, 1 tankmodell 4-5 valódit szimbolizál), ami szükségessé teszi, az un. összfegyvernemi harcot, vagyis kell gyalogság, tüzérség, páncélos erő, légvédelem és felderítők is, ha életképes sereget akarunk. Az alap egy délutános sereg egy gépesített gyalogoszászlóalj egy század tankkal és némi tüzérséggel, ami modell és figura mennyiségben negyven-hatvan figurát, három tankot és három-öt ágyút, valamint a teherautókat, rádiós kocsit stb. jelent, nem többet, mint tíz-tizenkét darab.
Két zászlóalj a két tank századdalA fő hadszíntér a nyugati front, Franciaország, főleg Normandia a sövények miatt, és persze amerikaiak a németek ellen. A két haderő felszereltsége és szervezettsége itt nagyjából egyensúlyban van, a sövények az egész játékteret sakktábla szerűen, kis mezőkre osztják, nincsen lehetőség „félpályáról csípőlövésekkel” elintézni a másikat, a gyalogságnak rengeteg fedezéke van, bújócskázni a tankokkal. A két hadviselő nemzet elsőre lehet, hogy kevésnek tűnik, de azért akad variáció bőségesen, például a német gyalogos zászlóalj lehet Wermacht, Volkstrum, WSS vagy akár Fallschirmjäger, utazhat teherautón vagy fél lánctalpason, kaphat páncélos vagy rohamlöveg támogatást a különböző tüzéralakulatokról már nem is beszélve.
 Az esetek nagytöbbségében négyen játszanak, két kétfős csapat küzd egymás ellen, az egyik fél támad, a másik védekezik. A szabályrendszer lehetővé teszi, hogy a védőnek ne kelljen felraknia egyetlen egységet se a csatatérre az első kör előtt, elég, ha készít egy térképvázlatot, amibe berajzolja a kezdő pozíciókat. Amennyiben egy egysége tüzet nyit, vagy mozog, felkerül a csatatérre, ugyancsak fel kell raknia, ha bekerül a felderítő egységek felderítési hatósugarába. Ha valamelyik egység úgy dönt, hogy nem lő és nem is mozog a körébe, úgy az ellenfél körében jogosult lőni. A védő tehát betárazva lövésre készen kezd. A támadó az első egy-két körében, megpróbál a felderítő egységeivel minél mélyebben behatolni a védő területére, és akár a felderítők feláldozásával is, de minél több célpontot találni. Közben a tüzérségi megfigyelőket is pozícióba kell hozni, hogy a tüzérséget be lehessen vetni a felderített célpontok ellen. A gyalogság és a tankok, csak ezután indulnak célpontokat foglalni.
Az eddigi legjobban sikerült játék az volt, amikor hatan, három héten (heti egyszer négy órában) át három asztalon párhuzamosan játszottuk ezt. Ebben a hadjáratban egy D napi partraszállással kezdtünk, a változatosság kedvéért brit seregekkel a németek ellen. Mindhárom brit játékos kapott egy gyalogezredet, és egy partszakaszt, az ezredekből elsőre egy zászlóalj lépett a partra 3-4 Hobart féle játékszerrel (kétéltű Sherman, lángszórós Churchill stb.), az előrenyomulás mértéke, a célok teljesítése és a veszteségek arányában kaptak a játékosok extra csapatokat vagy támogatást. A németeknek egy központi tüzérségi támogató egysége volt (partvédő bunker, nehézágyukkal), ezért a három játékos körönként kockát vetett, hogy ki kapja meg az adott körre a tűztámogatást. A három asztal egymás mellett állt, lehetőség volt egyikről a másikra átlépni, megsegíteni a megszorult bajtársat. Amikor az egyik asztalon sikerült megsemmisítenem egy német bunkert a britekkel, kaptunk egy támogató vadászbombázó rácsapást, ami végigrepült mindhárom asztal felett, a második asztalon a német játékos légvédelme lelőtte, így a harmadik játékostársamat már nem tudta támogatni. Az első játék után egy brit sereg a parton ragadt, kettő pedig tovább jutott, ekkor kockadobás döntött arról, hogy kinek a második térképén van a német partvédő üteg bunkere, mert az elfoglalásával, az összes német játékos elveszíti a tüzérségét. Pechünkre a parton ragadt ezred sávjában volt, így végig hullott ránk az áldás. Ahogy a britek haladtak előre, úgy erősödött a német ellenállás, a harmadik térképre eljutott brit játékos már egy páncélos ellenlökést is kapott egy század Párduc képében.
Gyakran alakul úgy, hogy három vagy éppen öt játékos jön össze. Ilyenkor, ha van mód előre tervezni, az egyik játékos beáll bírónak, illetve segítőnek. Ha van bíró, akkor lehet úgy győzelmi feltételeket megadni a játékosoknak, hogy egymás céljait nem ismerik. Például német védőként, annyit tudtam, hogy két amerikai játékos ellen védekezem, és azt, hogy melyik irányból támadnak, de azt nem, hogy mi a konkrét céljuk, azt meg pláne, hogy milyen erőkkel. Én buzgón beástam magam a házakba, és az útkereszteződés körül a terep közepén, ők meg azt a célt kapták, hogy a nekik szembe oldalon minél több egységgel hagyják el a terepet, így gyakorlatilag megkerültek és mire világos lett a céljuk, már rég behozhatatlan lépéshátrányba kerültem. A bíró ugyancsak kidolgozhat rész célokat, amikhez eseményeket köt, amik a két játékostól függetlenül történnek meg. Például mozgat egységeket az egyik játékossal megegyező haderőből, de azok felett a játékosnak nincs parancsnoklási jogköre. Ilyenre volt példa, amikor egy folyó hídjáért harcoltunk, és a németek egy adott távolságon belülre értek, az amerikai oldalon megjelent egy század gyalogos a bíró irányításával, odamasíroztak a hídhoz, és dobtak valami próbát, a következő körben megint, aztán a harmadik körben a híd felrobbant. A magyarázat annyi volt, hogy a főhadiszállás parancsa alapján az utászok a veszélyeztetett hidat megsemmisítették, benne volt a küldetésleírásban, de nem volt publikus a játékosoknak. A németnek gyorsabban kellett volna előrenyomulnia, az amerikai játékosnak meg három egysége maradt a folyó rossz oldalán, ezekkel csökkent a pontszáma a végelszámolásnál.
Remélem sikerült egy kicsit beindítani a fantáziátokat, a wargame-ban tapasztalataim szerint, egy csomó ötletet és mechanizmust lehet használni más játékokból, legyen az akár számítógépes vagy éppen szerepjáték. Én részemről jobban élvezem az életszagú „unfair”, és sokszor rendkívül nehéz játszmákat, mint a kard ki kard, egyenlő pontértékek párbaját, amit a britek itt csak úgy hívnak: a kockák táncoltatása. A következő cikkben egy a Halál ötven órája című filmhez kapcsolódó bemutatójátékról fogok írni.

Szerző: Janos900

Szerző: Főinkvizítor



Vélemények, hozzászólások

1. NagyB 2011-01-11 11:39

Igen jó cikk. Köszi szépen!

2. Vihar 2011-01-11 12:40

Élvezet volt olvasni a cikket.Köszönjük!

3. Skót 2011-01-11 19:04

Nagyszerű, gondolatébresztő! Szívesen olvasnék az angol klub működéséről (szabályok, vezetés, versenyek, saját ill. klubos kellékek, seregek, klubtagok, játszott játékok, klub helyiség, stb.), történetéről is pár szót.

4. Bástya 2011-01-11 19:12

Készült már a WW2ről leíró, a játék mechanizmusát bemutató cikk?

5. jinx 2011-01-11 19:45

Igen, nekem is hiányzott a cikkből a címben szereplő “brit módra”, jó lenne arról is látni valamit.

6. Ghulk 2011-01-11 21:55

Janos!

Gratulálok a cikkhez! Nagyon jó, lett.

Üdv
Ghulk

7. janos900 2011-01-11 22:52

Sziasztok!

Orulok, hogy tetszett. A Rapid Fire szabalyt meg nem elemezte magyarul senki, tudtommal. Sort keritek majd ra, de meg van 2-3 tema amirol elobb szeretnek irni. A klubrol is tudok irni majd, meg a SALUTE 2011-rol, mert azt a mi klubbunk szervezi a South London Warlords.
Jinx-et viszont nem ertem, az egesz cikk arrol szol, hogy hogyan jatszanak WW2 jatekot a britek, vagyis a klubbtarsaim. Rapid Fire-t is lehet ugy jatszani, mint a 40K-t, ket egyenlo pontszam alapjan felrakott, sereg osszecsap egy tereptargyakkal tarkitott mezon. A “brit modra” jatek, jelen esetben a kiegyensulyozott resztvevok, a tagolt terep, es a rejtett felallitas vagyis Fair Play nagy kihivasokkal mindket resztvevonek.
Lehetne 1939 lengyel siksag nemet tankok a lengyel lovassag ellen is, az is WW2, csak ott a lengyel oldalon jatszo komoly hatranyban van, es meg a terep is a nemetnek kedvez. wink

8. jinx 2011-01-11 23:09

Félreértesz. Én értem, miről szól a cikk, és ilyen szempontból tök jó. De ha azt írtad volna, hogy “így játsszák Szatmárnémetiben”, és leírod ugyanezt, akkor is egy adott játékstílus jön át belőle, amit egy általad megnevezett helyen játszanak.

Jó lett volna, hogy ha a britek is bele vannak téve a cikkbe, nem csak a játékstílusuk. Beleírhattad volna, mint most tetted, hogy “mi vagyunk a South London Warlords, és minden hétfőn van klubnap, érdekes módon (magyar szemmel ugye) egy parókia helyiségében. A klub amúgy arról híres, hogy mi szervezzük a Salute! nevű rendezvényt, ami (tudomásom szerint) a Games Day után a legnagyobb volumenű brit wargaming esemény.”

És akkor a britek nem annyi lettek volna, hogy “Londonba játszanak hetente, már több mint 20 éve”, mert ilyet sok más helyen találsz.
Építő jellegű kritika akart lenni, hogy mitől lett volna szerintem kerekebb az anyag.

9. janos900 2011-01-11 23:31

grin

Nem akartam itt belemenni a klubsztoriba, mert az min. ugyanennyi karakter, ha megadom a modjat, marpedig meg akarom adni. wink A kritikara mindig vevo vagyok, kell a visszajelzes, abbol tanul az ember.  A klubbinfok fent vannak a neten, siman megtalaltad. grin Ez a cikk a jatekstilusukat mutatta be, nem a briteket, az majd ezutan jon, kulon cikket kivan. :-D Tehat a vege az, hogy erdekel benneteket a klub, irjak arrol is cikket. grin Rendics. :-D

10. solo captain 2011-01-16 11:47

“Élvezet volt olvasni a cikket.Köszönjük! “

Solo véleménye:  u.a.

11. janos900 2011-01-16 23:25

Amig elkeszulnek a magyar cikkek, addig azoknak akik ertenek angolul itt klub blogja, bovebb informaciokkal:
http://slwarlords.blogspot.com/

12. A Kurd 2011-01-21 12:09

Rapid fire-t nálunk Fehérváron is játszanak, bár az már nem sokban hasonlít az eredetihez, eléggé átalakították a srácok. Én most ismerkedem ezzel a módosítással és elsőre nagyon bejött. Köszönjük a sok ötletet, hasonló cikket bármikor szívesen olvasgatunk.