Impetus ismertető

2011. 04. 21. 06:00 / Történelmi

„A menny sem tűr meg két Napot, ahogy a Föld sem két urat…”

/Nagy Sándor/

Üdvözöllek kedves olvasó. Bizonyára hallottál már a terepasztalos stratégiai játékokról… Nem? Akkor bizonyára érdeklődsz irántuk, ha ezt az írást olvasod, így had lebbentsem fel a fátylat egy történelmi korszakokat felölelő szabályrendszerről, az IMPETUS-ról.

A terepasztalos stratégiai játékokat bizonyára egy olyan fiatal találta ki, aki nem elégedett meg ólomkatonái hadrendbe állításával, hiszen az ő fantáziájában azok lélegző és sokszor elkeseredett küzdelmet vívó harcosok voltak. Így nem várathatott sokat magára egy olyan játék kitalálása, mely a valós ütközetek újraélését teszi lehetővé a terepasztalon. Ennek több válfaja közül a történelmi játékok tekintenek vissza nagyobb múltra teljesen érthetően, hisz amíg Tolkien nem találta ki a tündéket és orkokat, addig az embereknek sokkalta inkább mozgatta meg a fantáziáját, hogy hogyan is játszódhatott le a Maratonnál vagy a Gaugamelánál vívott csata. Érdekes módon az idősebb korosztály hobbijává lett ez, így manapság sem ritka, hogy megállapodott családos emberek űzik ezt az akár furcsának is nevezhető játékot a szabadidejükben. Egy szó mint száz, aki élvezte a középiskolai történelem órákat, le tudta kötni egy-egy ókori hadtörténeti dokumentumfilm vagy kiállítás az most kockát ragadhat a kezébe és megpróbálhatja megváltoztatni azt, amiről azt hittük kőbe vésetett.

Mi is az Impetus?

Egy történelmi terepasztalos stratégiai játékokhoz íródott, hangsúlyozottan ÁLTALÁNOS szabályrendszer, melynek segítségével számos különböző méretarányú figurával tudunk csatákat játszani a terepasztalon az ókortól egészen a reneszánszig. Hogy miért is fontos kiemelni a sokrétűségének lehetőségét, az nagyon egyszerű, hiszen a modell és makett gyártó cégek mára minden vágyat kielégítő termékpalettát hoztak létre, melyből ember legyen a talpán, aki választani tud. Ha azonban mégis leteszi a voksát mondjuk a 20mm-es játék katonák mellett azt szeretné, ha a baráti köréből mindenki találhatna magának megfelelő figurákat a saját választott seregéhez. Mert hogy kell egy sereg…

Ez is egy olyan játék mint a többi. Alap esetben két fél küzd meg egymással, pontosabban a két fél által irányított csapatok esnek egymásnak, így döntve el ezzel egy fontos stratégiai pont vagy egy város jövőjének sorsát. A két félnek szüksége van az említett figurákra ahhoz, hogy csatázni tudjon, ezeket pedig nem lehet készen kapni. A játék talán legfontosabb aspektusa az előkészítés. Az a folyamat, mely a csatában csúcsosodik ki. A modellek ugyanis így kerülnek hozzánk:

Majd később így néznek ki:

Végül pedig egy olyan méretarányos terepasztalon mozgatjuk őket, mint amilyen ez:

Persze az avatottabb olvasók ezt mint tudják és őket az érdekli mitől más, mitől jobb ez, mint akár a Warhammer: Ancient Battles vagy a De Bellis Antiquitatis röviden DBA. Nos van egy hírem a számukra. Nem jobb, csak más.

Mit rejt a szabálykönyv?

Először is hasonlít a DBA-ra, mert a figurákat egy nagyobb talpra kell rakni, de nem mozgatótálca jelleggel, hanem fixen, így a veszteségeket kockával vagy mással kell jelölni, nem pedig a figurák levételével. Ez több szempontból is ötletes, hiszen így nem telik el jelentős mennyiségű idő a felpakolással és a játék közbeni eltávolításokkal, valamint a szállítás is könnyedebb egy fokkal. Ez a nagyobb talp ugyanolyan széles frontú, de különböző mélységű az eltérő egységtípusoknál, mivel a szabályok is arra sarkallják a játékost, hogy hitelesen ábrázolja a különböző fegyvernemeket a terepasztalon. Így a nehézgyalogság tömött sorokban, zárt alakzatban kerül a nagyobb talpra, míg a csatározók lazán, a számuk pedig az előbbiek alig fele. A típusok között mindent megtalálunk a nehézlovasságtól (CP), a könnyű harci szekereken át (CGL) egészen a könnyűgyalogságig (FL).

A távolságok mérése a történelmi játékoktól megszokottan centiméterben történik, ám a méretaránybeli különbségek áthidalására praktikusan U-ban, azaz általános mértékegységben (Unit Measurement Value) van megadva. Ha tehát az előző példát folytatva mi 20mm-es figurákkal játszunk, akkor az U-t meg kell szoroznunk kettővel, így kapjuk meg a tényleges távolságokat.

 

Az egy talpon lévő figurák egy egységet alkotnak és hatékonyságukra egyetlen szám adat van, ez pedig a harcérték (Basic Unit Value, röviden VBU). Ez egyben támadó-védő érték, ügyesség, kitartás és páncélozottság. Ha ez az érték 0-ra csökken, az osztag levételre kerül a pályáról. Játék közben ennek aktuális értéke illetve az adott helyzetben érvényes módosítók adják meg, hogy hány kockával dobhatunk az adott akció sikerére, melyhez általában két 5-ös vagy egy 6-os kell. Emellett rendelkeznek még lendület módosítóval (Impetus bonus, röviden I), mely a rohamkor adódik hozzá a VBU-hoz, ha frissek a csapataink, demoralizációs értékkel (Demoralization Value, röviden VDT), mely az egész sereg megfutamodásának mérőszáma, illetve fegyelem értékkel (Discipline, röviden D), melyet az összeálláskor, vagy ismételt mozgás parancsok érkezésekor használunk.

 

A seregfelépítés is izgalmas, hiszen nem csak a sereg vezérét kell megvennünk a rendelkezésre álló pontokból, hanem az úgynevezett parancsnoki hálózatot (Command Structure) is, mely az alparancsnokok és altisztek azon képességét hivatott szimbolizálni, hogy milyen gyorsan és jól tudják végrehajtani a generális parancsait. Játéktechnikailag ez egy távolságot határoz meg, melyen ha egy osztag kívül került a generálistól mérve, akkor nehezebben lehet neki megfelelő utasításokat adni, sőt harcértéke is jelentősen csökken az összeállás (Rally) nehezedése miatt. Természetesen akár a generális helyetteseit is megvehetjük, akik egy-egy seregrészlet irányításáért lesznek felelősek (például a jobb szárny), így orvosolhatjuk a fenti problémát.

A terepasztal minden eleme fontos szerephez jut. Lévén, hogy már az ókori csatamezőkön is élt az a felfogás, hogy a védő választotta ki az ütközet helyszínét, ezáltal általa ismerős terepre kényszerítve ellenfelét, elmondható, hogy ez a szabályrendszer hű szeretne maradni eme tényhez. A játék előtt mindkét fél dob két kockával, majd hozzáadja a lovas egységei számát. Aki nagyobb eredményt ért el, az a támadó. Ekkor a védő 4-6 tereptárgyat tesz fel a pályára, majd a támadó egyet elmozgathat vagy levehet. Így alakul ki az ütközet helyszíne, melyben egy kis falu, folyók, dombok és erdők is helyet kaphatnak, és mint mondtam ezek mind fontos szerephez juthatnak a csata során. Például egy domb mögül hirtelen rajtaüthetnek a mit sem sejtő íjászokon az oda küldött gyorslovasok, de a nehézgyalogosok életét is megkeseríthetik az erdőből parittyázó csatározók.

A rendszer hat oldalú dobókockákat használ a véletlen szimulálására és több esetben jelzőket is segítségül hív, bizonyos állapotok számon tartásához (például zavarodott (Disordered) vagy készenlétben lévő (Opportunity)).

 

Szót kell még ejteni a sereglistákról, melyeket 300 és 500 pont közé terveztek. Ez általában 10-30 talpnyi figurát jelent és 1,5 vagy 3 óráig tarthat a csata, ám az újoncok számára készült egy ingyenesen elérhető változat az ún. Alap Impetus (Basic Impetus), mely már magyar nyelven is letölthető a készítők honlapjáról. Ehhez akár egyetlen doboz figura is elég lehet, melyből 5-10 talpnyi figurát kell használnunk és a szabályok leegyszerűsített változatával ki tudjuk próbálni ezt a nagyszerű rendszert. Mindenkinek csak javasolni tudom!

Miért és kinek ajánlható ez a játék?

Először is annak, aki szereti a történelmet, esetleg utána is olvasott és tud azonosulni az akkoriban élt valódi hősökkel. Másrészt ez egy egyszerű szabályrendszer, mely lehetőséget nyújt a felhőtlen kikapcsolódásra. Nem kell hozzá más, csak pár doboznyi figura, melyek értéke nem csillagászati, emellett pedig a szabályok sem bonyolultak, nem kell naphosszat a könyvet bújni, hiszen minden problémára azonnal van megoldás. Rengeteg lehetőséget rejt magában, melyek kiaknázása csak most kezdődött el, így mindenkit csak bátorítani tudok, hogy ha teheti menjen el és nézzen meg egy játékot élőben, mert ha nem is azonnal, de később magával fogja ragadni a fantáziája, mely egészen a messzi ókorig repíti, ahol ezután már semmi sem lehetetlen...

„Jöttem, láttam, győztem!”

/Julius Caesar/


Hol lehet fellelni, eme jeles rendszer művelőit kis hazánkban?

Nos tudomásom szerint már nem csak a fővárosban, hanem Szegeden is alakul a molekula, szóval ott is lehet kérdezősködni, de a magam részéről bárki érdeklődőnek szívesen állok rendelkezésére. A jelenleg is futó hadjárat kapcsán pedig annyi elmondható, hogy a csaták általában megvitatásra kerülnek az oldal csevegő részlegében, de minimum kiírásra kerülnek az adott klub fórumtémájában, így bárki tudomást szerezhet a bemutatókról! Jelenleg a Deep Strike Klub kemény magja a Gólem Művekben és a Cantina Klubban lelhető fel, így ott érdemes érdeklődni. Mi 1:72-es (20mm-es) méretarányban játszunk, így 12 cm-es frontú egységeket vezetünk csatába és a talpalási szabályokat a szerint tartjuk be (lásd szabálykönyv). Egyelőre a cél, hogy gyökeret verjen a játék, de majd mindünknek van már legalább 300 pontnyi serege az I.E. 500 és a 0 közötti időszakra, többek között római, gall, szeleukida, makedón, karthágói és szürakjúz, bár kevesen játszottak vele. Itt van hát az alkalom, hogy ti is kipróbáljátok a játékot. Csatlakozzatok hozzánk! Játszunk egy jót együtt!

További hasznos linkek:

http://www.dadiepiombo.com/impetus2.html 

Szerző: Emerald

Tárgyald meg a fórumban!



Vélemények, hozzászólások

1. Skót 2011-04-21 15:21

Nagyon megérdemelte a címlapos ismertetőt ez a remek játékrendszer! Köszönet a cikkért! A Basic Impetus egyszerű, magyar nyelvű, rém olcsó és itt a nagytesó: Impetus, ahová gyorsan, könnyedén és kis befektetéssel tovább lehet lépni. Mi mással lehetne kezdeni?

2. Vihar 2011-04-21 20:36

Ezt a játékot nem lehet kihagyni. Köszi a cikket!

3. kabaman 2011-04-23 13:22

Emeral bácsi!

Engedélyt kérek felhasználni a szöveg egyes részeit. Köszönöm.