Degenesis

2073. Ez az a dátum, amely örökre megváltoztatja világunk képét. Eljött ugyanis az Armageddon, tucatnyi aszteroida képében, amelyek Földünkbe csapódtak, lerombolva először Európát, majd sorban az egész világot. A becsapódásokat földrengések és szökőárak követték, maga a földkéreg is megsínylette a katasztrófát, az új vulkánok mellett hasadékok nyíltak, amelyek okádták a füstöt. A tízezer éve fennálló emberi civilizáció egyetlen nap leforgása alatt megsemmisült.

 

A viharokat és földrengéseket pedig a sötétség követte, a rengeteg füst és hamu keltette felhőtakaró hatékonyan takarta el a napot – olyannyira, hogy hamarosan a szállingózó pernye mellé hópelyhek vegyültek. Megkezdődött a legújabb jégkorszak. A két jégsapka kiterjedt, Európa északi része a jégpáncél alá került, a többi területet pedig az állandó fagy vette birtokába. A kevés túlélő pedig a föld alá kényszerült, mindenféle menedékekbe, és csak tüzelőért jártak fel a felszínre. Az éghajlat-változásnak egyetlen nyertese volt – Afrika egyenlítői térsége kellemes, mediterrán éghajlatú paradicsommá változott, és a Szahara kizöldült.

Azonban ez a jégkor sem tartott örökké. A hamu és por lassan leülepedett, és egyre többet sütött a nap, végül a jégtakaró repedezni kezdett, és Európa magához tért. A túlélők pedig előbújtak, és törzsekbe szerveződve bejárták a hamu lepte vidéket, élelmet és menedéket keresve, és persze egymást ölve, mert az emberi természetet még a világvége sem volt képes megváltoztatni. Ahol viszont sikerült összetartani, virágzó városok keltek életre, többnyire magas kőfalak között, mert a világ veszélyes hely maradt.

lucatore_opener_by_marko_djurdjevic-d9dw2hd

2592-öt írunk most. Tizenhárom új kultusz ad útmutatást a hét nagy kultúra tagjainak szerte Európában és Afrikában. Az emberiség magára talált, és újra civilizációnak lehet nevezni. Azonban új veszélyek is megjelentek. Ugyanis a Földet kis híján elpusztító meteorok belseje nem üres volt, hanem a vas és szénszálak menedékében az evolúció legtisztább formája rejtőzött: az Alapanyag. Ez a rejtélyes szubsztancia évekkel a meteorok érkezése után kezdett el szivárogni, spórafelhőként, amely minden, vele kapcsolatba kerülő élőlény sejtjeibe befurakodott, és brutális változásokat idézett elő a DNS-láncaikban. Kialakult egy új, mutáns faj, a Homo Degenesis, amely a megváltozott körülményekhez sokkal jobban alkalmazkodott, s amely kis híján meghódította a világot.

De nem csak ennyi változott. A kráterek környékén ezek a spórák leülepedtek, és egy hatalmas gombafertőzéssé változtak, amelyben többféle gombaszerű életforma jelent meg, elpusztítva minden más növényi életet – ez a Szepszis. Spóráikat pedig hordja a szél, és ahol megtelepednek, növekedésnek indul a fertőzés. Ahol kellően nagyra nő – akár egy kilométer átmérőjű is lehet -, ott lassú átalakulásba kezd a közepe, anyafertőzéssé alakulva, amely mágneses anomáliákat okoz a környéken. Ez az anyafertőzés egy újfajta spórát bocsát ki, az Égetőt, amely, amellett, hogy igen erős drog, fertőzést okoz, amely gyógyíthatatlan. Néha magától elmúlik, de a legtöbb esetben a hordozó mutánssá válik…

Degenesis

Ezzel a felütéssel indít a Degenesis, a Sixmorevodka nevű német kiadó új, azaz megújított szerepjátéka. Posztapokaliptikus játékról van szó, azonban a világvégét itt nem zombijárvány, vagy atomháború okozza, hanem egy meteorraj, amely az általános pusztítás mellett egy új létformát is hozott, a Szepszist. A játék maga egy Christian Gunther nevű úriember munkája, németül meg is jelent 2001-ben, ám nem igazán lett sikeres, mivel a világa akkor még elég kezdetleges volt, és a játék rendszere is hagyott némi kivetnivalót maga után. 2004-ben végül a szerző felkereste Marko Djurdjevicset, egy szerb származású illusztrátort, hogy segítsen neki újjáalkotni a világot, míg ő játék rendszerét alakította át.

A végeredmény csodálatos lett. Egészen elképesztő, ahogy az illusztrációk életre keltik a világot, és az azt benépesítő kultúrákat és lényeket. A játék két alapkönyvből áll – a Primal Punk a világot írja le, sorban kivesézve az egyes kultúrákat, azok területét, nagyobb városaikat, az ott élő emberek szokásait. A Katharsys pedig maga a játékrendszer, a szabályok leírása, valamint itt kaptak helyet az ellenfelek, és ez kezdő kaland is.

Kultúrák

Az emberek kultúrákba tartoznak – ezek egyszerre népcsoportok és országok. Élesen elkülönül az európai és afrikai kultúra – míg az előbbiek a korábbi civilizációjuk romjain élnek, megpróbálva feltámasztani azt, az afrikai népek maguk mögött hagyták a múltat, és saját civilizációt alkottak, ami sok szempontból fejlettebb, mint az európai. Az alapkönyvben szereplő kultúrák (de máris vannak jelek pl. a skandinávok feltűnésére egy közelgő kiegészítőben) a következőek:

book02_chapter08_005_opm_scrapper_by_marko_djurdjevic-d8gs6ny

Borca – a mai Németország, Dánia, Csehország és Svájc területe, amelyet kettéosztott egy óriási földhasadás, a Kaszás Csapása, amely az északi régiótól egészen Afrika partjáig húzódik. Tőle nyugatra por és hamu borítja a tájat, amelyet sűrűn laknak az emberek. Az újraépített világ legnagyobb városa, a törvény és rend központja, Justitia itt található, és a nép itt viszonylagos biztonságban él – azaz élt, hiszen a Bírák gyengülésével a pusztában lakó vad törzsek egyre szemtelenebbek. A hasadástól keletre egy hatalmas vadon terül el, ahol a régi városok szinte érintetlenül lapulnak a fák és növények gyökerei alatt.  Ezen a területen szinte csak nomád népek élnek.

Franka – Franciaország, Anglia és Írország (a jegesedés következtében a szigetek “összenőttek” a fő kontinenssel) területén élnek a frankok. A vidék maga egy szörnyű mocsárrá változott, amelyet meghódított a Szepszis, és hatalmas, félelmetes vérszívó rovarok lepték el a félig mocsárrá változott északi vidéket. A rovarok elől az emberek egyes helyeken vízi településekre menekültek, és gerillaharcot folytatnak, a folyókon megközelítve égetik fel a legnagyobb bolyokat. Másutt viszont a lakók megbíztak a rovarokat egy kézmozdulattal elküldő, furcsa mutánsok védelmében, ami óriási hiba volt – a feromonok csapdába ejtették őket, és most a boly részeként dolgoznak, önálló akarat nélkül.

Pollen – Lengyelország, a Balti államok és Ukrajna területe. Lakói nomád vándorok, vegyesen őslakosok, és keletről érkezett menekültek. Itt található a Pandora kráter, a legnagyobb becsapódott meteor maradványa. És itt található a legkülönösebb jelenség, a fraktálerdők sokasága. Ahogy a Szepszis terjed, egyszerre csak megrepedezik a föld, és órák alatt növények nőnek ki a porból, szinte áttetszőek a hirtelen növekedéstől. Pár nap alatt erőre kapnak, és ahol ez megtörténik, a Szepszis gombamezői elsorvadnak, helyüket egy élettel teli erdőség veszi át. Csodálatos vidék lenne, ha nem lenne az iszonyú mennyiségű pók…

Balkán – nem meglepő módon a balkáni térség, amibe beletartozik Görögország és Törökország nagy része is. Hazánk is, amelynek szomorú vége lett: a Tiszántúlon fekszik az Usud kráter, ami különös rezonanciát kelt a környékben, szinte vibrálnak az épületek az energiától. Pest az elmét befolyásoló dushanik központi helye lett, egy hatalmas, mozdulatlan romváros, amit még a legelszántabb felfedezők is száz kilométerre elkerülnek. A Balkán többi részén, a vad vidékeken klánokba tagozódva, a haduraik irányításával vívják harcukat az emberek – ha nem a betolakodók, rablók, akkor a saját népük egy másik klánja ellen. A hegyek pedig tömve vannak rég elveszettnek hitt bunkerekkel.

Purgare – Itália területén fekszik Purgare, és a vallás és a 12 nagy család irányította birodalom, állandó harcban a pszichokinetikusok hordái ellen. Az egész terület a jó és rossz harcának evilági megfelelője. Keleten szinte a Paradicsomhoz hasonló területek, bő termőföldek, iható víz; nyugaton pedig a mérgező gázok borította lakatlan puszták terülnek el, és a mutánsok hordái próbálnak a keleti területekre jutni. A fanatikusok szerint az emberiségnek itt kell bizonyítania, hogy méltó a megmentésre.

Hybrispania – Spanyolország és Portugália területe egy különös hely. Szép kertek, termékeny gyümölcsösök, hatalmas, vad erdőségek borítják, és látszólag béke és jólét honol a vidéken. Hogy mi a gond? A vidék urai jelenleg az afrikai népek, akik 200 év alatt szépen elfoglalták az egészet, és az őshonos hispánok csak Madrid erdők védte városában, és a kisebb hegyi erődítésekben maradtak szabadok. Ám nem adták fel, és folyamatos háborút viselnek a hódítók ellen, hadműveletekkel, szabotázzsal, orgyilkossággal.

Afrika – A legnagyobb változást talán itt hozta a végítélet. A sivatagok helyén kellemes, folyók szabdalta, termékeny vidék terül el, teli élettel. Az itt élő népek egy hatalmas és összetartó birodalomként egyesültek, és építenek, folyamatosan építenek. Városaik egyre szebbek, kövezett utakon haladnak a kereskedők szekerei, virágzanak a művészetek. És gazdagok is városok, hála az afrikai kereskedőkaravánoknak, valamint a kalóz- és rablóbandáknak, amelyek évszázadok óta fosztogatják Európát. Ám itt sem minden békés – az egyenlítői dzsungelekben különös, lélekevőnek (pszichovor)  nevezett növények nőnek. Amellett, hogy a legkisebb érintésük is halált okoz, a közelükben élőket megváltoztatják, személyiségüket elnyomják, és a beszédük is átalakul valami ősivé, ahol minden kiejtett hang érzelmeket kavar fel. És ez a gyilkos növényzet csak terjed, folyamatosan, látszólag megállíthatatlanul.

exhibition_of_power_by_marko_djurdjevic-d8045ts

Kultuszok

Nehéz dolgom van, ha a kultuszokat akarom leírni. Röviden ezek egy-egy eszme vagy cél köré épült, kultúrákon átívelő szervezetek. Talán az alábbi példákból egyértelműbb lesz. A szerepük nagyon fontos – a játék alapvetően nem kasztrendszerű, azaz a karakterek a képességeiket majdnem szabadon fejleszthetik. A “majdnem” szóért felelnek a rendszerben a kultuszok: ezek adják a keretet a karakter fejlesztéséhez. Ahogy az adott kultusz ranglétráján emelkedik a karakter, úgy válnak elérhetővé az újabb és újabb képességek, speciális felszerelések, és játékbeli előnyök (például titkos laboratóriumok elérése, hozzáférés tiltott anyagokhoz). A csapat indításakor érdemes átbeszélni, hogy ki melyik kultusz tagja lenne, mert vannak olyanok, amelyek nyíltan ellenségei egymásnak, és tagjaik semmilyen körülmények között nem működnek együtt!

scrappers_hideout_by_marko_djurdjevic-d83s2ba

Spitalianok – az utolsó bástya – az emberiség első számú védelme az Alapanyag ellen. A szervezet tagjai beosonnak a fertőzött területekre, degenerált lényeket boncolnak, és folyamatosan hatékony mérgekkel és fegyverekkel rukkolnak elő. Emellett orvosokként is működnek a közösségekben, de fő feladatukat nem felejtik – a fertőzést tűzzel pusztítják, néha a fertőzöttel együtt, és akik az Égetőt drognak használják, halállal lakolnak.

Krónikások – a mindentudók – a régi, pusztulás előtti technológiákat, és az információt gyűjtik megszállottan, a Forrást (az internet neve), ahol minden fontos dolog elérhető volt digitálisan, próbálják feltámasztani. És persze nem csak gyűjtik a régi technológiát, hanem használják is: kesztyűjük érintése elektrosokkot okoz, és a különleges erősítőiknek hála akár a hangjukkal és képesek pusztítani. Legfontosabb eszközük mégis speciális, moduláris öltözetük, tele a régi technológia csodáival.

Hellvetikusok – a harci testvériség – a svájci gárda szellemiségén alapuló katonai közösség, amely székhelye az Alpokban van, egy bevehetetlen erődben. Óriás alagutakat fúrtak a helyekbe, hogy összekössék az átalakult Európa egyébként egymás számára majdnem elérhetetlen területeit. Persze megkérik az árát az átkelésnek. Ezzel együtt páratlan katonák, akik szerte Európában felvették a harcot a mutánsokkal.

Bírák – az igazság pörölye – a törvény harcos őrei. Hosszú éveken át küzdöttek szóval és fegyverrel, takarították a pusztaságot, felszámolva a rablóbandákat és mutáns törzseket – nagy szerepük volt abban, hogy Borca nyugati fele a békés időszakát élheti most. Ám a klánok erősödnek, és új ellenfelek szivárognak be a Protektorátus területére. A bíráknak ismét sok a dolguk még a civilizált területeken is.

Klánok – a pusztaság urai – a klánok igazából a gyűjtő-kultusz, aki nem a többi klán (vagy a mutáns/titkos szervezetek) tagja, az valamely klán része. Rendkívül sokféle van belőle, vannak, akik szinte kőkorszaki szintre süllyedtek vissza, és nomád népként tengődnek a vadonban, míg mások fejlett városokban vagy menedékekben laknak, haladó törvényekkel és szociális programokkal.

Gyűjtögetők – az ásók – szenvedélyük a kutatás és a régi dolgok gyűjtése. Hosszú heteket, hónapokat töltenek a városok lüktetésétől távol, magányosan vagy kis csapatokban, és a romokat túrják, elfeledett alagutakat fedeznek fel újra, és persze elraknak mindent, ami kicsit is értékesnek vagy érdekesnek tűnik. Ha visszatérnek a civilizációban, első útjuk a Krónikásokhoz vezet, majd pihennek egy rövid ideig, hogy aztán hamar útra keljenek ismét, mert nem tudnak ellenállni a kaland hívó szavának.

Anabaptisták – a fáklyavivők – vallási fanatikusok, akik nem csak az emberek lelkét tisztítják, hanem magát az anyaföldet is. A gyógyítóik megtisztítják a talajt, hogy egészséges növényzet sarjadjon; a harcosaik pedig karddal és lángszóróval küzdenek a pszichonauták ellen szerte Európában.

Apokaliptikusok – a vágy urai – Szerencsejáték, szex, alkohol, drogok – az apokaliptikusok csak a mának élnek, a testi és szellemi gyönyöröknek. És mivel ezek legtöbbje illegális, ők adják a szervezett bűnözés javát természetesen.

heavy_duty_armor_modules_by_marko_djurdjevic-d7y0mxx

Núbiaiak – a prófécia őrzői – kiválasztottnak tartják magukat, az ókori egyiptomi kultúra örököseinek. Az afrikai népek orvosai, főpapjai és temetkezői egyben, gyógyítják a testet és lelket, balzsamozzák a halottakat. Hatalmuk legfőbb alapja: képesek sértetlenül átvágni a pszichovor növényfalakon.

Neolíbiaiak – a világ meghódítói – felfedezők, kalózok, kereskedők, vállalkozók – nehéz besorolni az afrikai birodalmat irányító neolíbiaiakat. Egy részük a világot járja, újra felfedezve szigeteket, vidékeket, növény- és állatfajokat katalogizálva. Mások kereskedőként érkeznek, vagy zsoldosok élén hódítóként. Egy részük pedig a vadászatért él és hal, képesek ezer kilométereket utazni, hogy puskavégre kapjanak egy-egy ritka példányt – és nem is mindig csak állatokról van szó…

Sanyargatók – a sötét kontinens bosszúállói – afrikai harcos kaszt, egyetlen életcéljuk, hogy képességeiket bizonyíthassák. Megvetik a gyengeség minden formáját. Gyerekeiket kiskoruktól kezdve a küzdelemre nevelik, és Európa népén vezetik le a haragjukat, maszkban, gyors járműveikkel járva a vidéket, harcolva és rabszolgákat terelve.

Jehammedánok – isten kiválasztottjai – Jehammed, az utolsó próféta elszánt követői, nagyon szigorú törzsi és kasztrendszerben, egyszerű körülmények között élő, zárkózott kultusz, amelynek legfőbb ismérve: mindenki tudja, hol a helye.

Sápatagok – a bunkerlakók – évszázadokig éltek a sötétben, óriási, önfenntartó bunkerekben, lassan átalakulva, míg végül elérkezettnek látták az időt, hogy előbújjanak. Településeik felvették egymással a kapcsolatot, és keresik a 44 elveszett bunkert. A felszíni népeket nem tartják sokra, és nem is foglalkoznak velük sokat, elvégre a próféciák szerint ők a kiválasztottak, akik egy napon uralni fogják a felszínt is, ahogyan most a mélyben futó termeket és alagutakat uralják.

Ellenfelek

Sok veszedelmet rejteget a világ. Afrikában gyilkos, sok esetben húsevő növények tizedelik a népet. Másutt mutáns vadállatok, szörnyetegek, fertőző betegségek, mérgező gázok okoznak problémát. Ám a legnagyobb fenyegetést az emberek maguk jelentik, az Alapanyag alakította, természetfeletti erőkkel rendelkező mutánsok, a pszichonauták. Az emberiség egyetlen szerencséje, hogy a Homo Degenesis tagjai képtelenek a szaporodásra.

pheromancers_by_marko_djurdjevic-d7yfjb7

Pollen területén a biokinetikusok vadásznak a nomádokra. Puszta akaratukkal formálják a húsukat és csontjukat, karjaikból csontpengék nőnek, koponyájuk vastag, és a sérüléseik napok alatt gyógyulnak, tönkrement szerveik visszanőnek. Ha ez nem lenne elég, bőrük redői alatt mérgező rovarok és pókok állnak lesben, áldozatra várva.

Frankában a feromanták uralkodnak. Mint valami rémálomból szabadult méhkirálynő, rovarokkal veszik magukat körül: mérgező darazsak, hangyák és termeszek rajzanak körülöttük, védelmezik őket. Feromonokból szőtt hálóval terítik be a környéket, amely csapdába ejt embert és állatot, amelyek így a kollektíva akarat nélküli báb-rabszolgái lesznek.

Hybrispánia a prekogok földje.  Ők egyszerre élnek a múltban, jelenben és jövőben, képesek látni az elkövetkezendő eseményeket – ők az egyetlen pszichokinetikusok, akik nem állnak nyílt háborúban a közelükben lakókkal. A hispánok ugyan félnek tőlük, de tisztelik is őket, és gyakran kérik ki a tanácsukat az afrikai elnyomók elleni harcban.

Purgare vidékén a pszichokinetikusok okozzák a bajokat. Paraziták ezek, amelyek rejtőzve megszállják a falvakat, és a szúnyogok, bolhák, tetvek és piócák segítésével élősködnek a lakókon. Táplálkozás közben energiát gyűjtenek, amellyel a környékükön lévő köveket képesek a levegőbe emelni, és bámulatos sebességgel az ellenfelük felé lódítani.

A Balkánon a dushanik csendes dala járja át a hegyeket. Általában víz közelében élnek, de a közelben élő emberek tudatalattijába beférkőzik a normál fül számára hallhatatlan daluk, és lassan átveszi az irányítást, a dushani rabszolgájává téve egész falvakat.

final_bell_by_marko_djurdjevic-d831k00

A pszichonauták mellett persze közvetlenebb fenyegetés is sújtja a még törékeny civilizációt. A Csótányok emberevő klánja a romok mélyén, titkos alagutakban rejtőzve fosztogatja Borca vidékeit. A pneuma-pöröllyel küzdő pneumancerek, és a föld alá kényszerült korábbi uraik, a technológia-megszállott mechánok egymással legalább annyit harcolnak, mint a többi néppel, kiszorítva ezzel a foszforitákat, akit szinte teljesen feladták emberségük, és forszfor-lövedéket lövő fegyvereikkel bárkire rátámadnak, aki az útjukba kerül.

De ott vannak még az óriási járművek konvojában élő, rendfenntartóként érkező enemoik, a vad Stukov nomádok, a gőzmozdonyokat üzemeltető storskik, a mamutháton lovagló gargantik, a Pandora kráter mutáns törzsei, a lélektelen usudik, és a rengeteg egyéb, ha nem is feltétlenül ellenséges, de sok tekintetben furcsa népség.

Nem feledkezhetünk meg az ASUMO-król sem. Ezek afféle korlátozott öntudattal rendelkező robotok, akiket először Afrikában vetettek be a spanyolok, később több helyen is felbukkantak, rendfenntartóként. Aztán jött a világvége, és a legtöbbjük memóriája (ahogy a világ majd összes számítógépéé) törlődött. Sokuk egyszerű automataként létezik tovább, ugyanazon a bázison töltődve, ugyanazon az útvonalon őrjáratozva, újra és újra, míg csak szét nem hullik. Azonban egy részüknek csak az emlékei törlődtek, a korlátozott intelligencia megmaradt – ők a Rendegádok. Mivel viselkedésmintájuk nem maradt, a környezetükből merítettek. Amely Renegád gyermekeket figyelve ébredt öntudatra, abból békés lakó vált; amelyik azonban harcos hangyák, pókok vagy skorpiók életét kísérte figyelemmel, halálost veszélyt jelent mindenkire – amíg le nem merül.

sonic_boom_by_marko_djurdjevic-d7y0mo5

Aztán ott vannak még az Alvók is. Egy titokzatos csoport előre látta a világvégét, az azt követő összeomlást, és egy csapat kiválasztott férfit és nőt hosszas eljárással mentálisan kondicionáltak, majd titkos bunkerek mélyén lefagyasztották őket. Az ő őreik voltak eredetileg a Sápatagok. A rendszerek úgy voltak beállítva, hogy 100 évente felébresztettek néhány Alvót, akik a bunkerből kilépve nekiláttak a csak számukra ismert feladatoknak. Azonban a számításokba több hiba is csúszott, a számítógépes rendszerek meghibásodása miatt. Voltak Alvók, akik a tervezettnél több száz évvel korábban, vagy éppen később keltek életre, és lázadtak fel a Tervezet ellen. Másoknál szimplán a kondicionálás volt sikertelen, és voltak, akik magukra hagyva ébredtek a rég elfeledett fagyasztókapszulákban, majd félig megőrültek, mire kijutottak. Jelenleg az egész világon megtalálhatóak, mindenfelé. Van, ahol a hétköznapinál jelentősen fejlettebb felszerelésükkel és fegyvereikkel  tömegmészárlásokat hajtanak végre, és királyságokat alapítanak. Mások beszivárograk a kultuszokba, és ott várják, hogy a feltételek megfelelőek legyenek. Megint mások a sötétben rejtőznek, vagy éppen a felszínt járják, életcélok, vagy éppen még alvó sorstársaik után kutatva.

Az Alvókra vadásznak a Martalócok, ezek az óriási hatalommal bíró, több száz éves lények, valaha volt hatalmas harcosok. Lények, mert már rég nem emberek. Hihetetlen kitartással vadásszák az Alvókat, és nem egyszerűen megölik őket, hanem az utolsó csepp vért is kinyerik belőlük – ez tartja életben őket évszázadokon át, és ettől forrnak be másodpercek alatt a sebeik. Nagy szerencséje az emberiségnek, hogy többnyire elvonultan, békésen élnek – ha feldühödnek, egész városokat törölhetnek el erejükkel.

psychokinetic_storm_final_by_marko_djurdjevic-d84gt3f

A rendszer

Tartottam tőle, hogy a háttér mellé egy túlbonyolított, nehézkes rendszer fog társulni – szerencsére nem így lett. Az alap akciózás igen egyszerű: minden feladat esetén vagy egy nehézség, ami 1 és 10 közé eshet (harcban például az alap nehézség a védelem érték, egy mozogni képes embernél ez 2). Majd fogsz annyi dobókockát, ami a használt szakértelem (ha van) és a releváns főjellemző értékének összege, és dobsz velük.

  • Minden 4 vagy nagyobb eredmény 1 sikert ér – ha legalább annyi sikert dobtál, amekkora a nehézség, az akciód sikeres volt
  • Sikeres akció esetén minden hatos egy speciális “trigger”, ami extra sikert jelent, helyzettől függő bónuszokat – harcban például extra sebzést
  • Sikertelen akció esetén ha több egyest dobtál, mint sikert, akkor mindenféle kellemetlen mellékhatás ér, például elejted a fegyvered

Maximum 12 kockával lehet dobni, minden efölötti kocka egy automatikus siker. Az összes módosító kockákat ad hozzá vagy vesz el a dobandó halomból, így nem kell sokat számolgatni játék közben. Vannak összetett akciók is, és természetesen ellentétes akciók, amikor két fél aktív képességét mérjük egymáshoz. Segíteni is lehet egymásnak. Egyszerű, de flexibilis rendszer.

A karaktereknek 6 főjellemzőjük van, mindegyik alá 6 szakértelem tartozik (és hogy a hatosok száma folytatódjon, értékük 0 és 6 közé eshet):

  • Test: atlétika, birkózás, erő, közelharc, állóképesség, szívósság
  • Ügyesség: szakma, kézügyesség, navigáció, mozgás, lőfegyverek, lopózás
  • Karizma: művészet, viselkedés, kifejezés, vezetés, tárgyalás, csábítás
  • Intellektus: ősi tárgyak, mérnök, fókusz, legendák, orvoslás, tudomány
  • Psziché: ravaszság, megtévesztés, uralom, hit, reakció, akaraterő
  • Ösztön: empátia, irányérzék, megérzés, túlélés, idomítás, vad ösztön

Ha harc, hát legyen harc!

in_battle_by_marko_djurdjevic-d80kn0h

A harcrendszer maga meglehetősen brutális és érdekes. Hagyományos kezdeményezés alapú, egy kitétellel: ha triggert dobsz a kezdeményezés dobás során, akkor kapsz egy plusz akciót abban a körben! A támadás dobások a megfelelő kombinációval történnek: ha karddal suhogtatsz, az TEST + Közelharc, ha lövöldözöl, akkor pedig ÜGYESSÉG + lőfegyverek.

Ha az ellenfél nem védekezik aktívan, akkor a nehézség egy sima számérték. Azonban lehet aktívan védekezni: feladsz egy akciót, és bejelented, hogy kitérni vagy hárítani próbálsz – ilyenkor a védő fél is dob, és aki több sikert dob, az nyer (természetesen van procedúra az egyenlő mennyiségű sikerre is, de ha végképp döntetlen az állás, akkor a védő fél nyert). Sőt, ha fegyverrel hárít a védő fél sikeresen, és még 3 triggert is dob, akkor azonnal visszatámad az ellenfelére, azaz a támadó sebződik.

A teljes sebzés az adott fegyver sebzés értékéből, az esetleges triggerek okozta bónuszból, és a releváns speciális képességek adta pluszból áll össze. Ebből le kell vonni a páncél értékét, a maradék a bevitt seb. A karaktereknek kétféle sebpontjuk van, a sima sebek és a traumák.  Először sima sebeket szenvednek el, ezeknek komoly hatásuk nincs. Ha azonban elfogynak, minden további bevitt seb traumát okoz. Minden elszenvedett trauma -1 kockát ad a karakter összes akciójához. Ha pedig elfogynak a trauma pontok, a karakter meghal.

Csak hogy érzékeltessem a harc halálosságát: egy átlagos induló Hellvetikus újonc karakternek 10 sebpontja és 5 trauma pontja van. A kezdő páncéljának alap páncélértéke 5, ami elég magas. Csakhogy egy viszonylag könnyen hozzáférhető .44-es revolver sebzése 10 (a  játékban a fegyverek sebzése fix érték), azaz maximum 3 lövésből, speciális képességek használata nélkül ki lehet végezni a legkeményebb, talpig páncélban feszítő induló harcos karaktert egy egyszerű revolverrel – pár szerencsésebb triggerrel kettővel is akár. Ha pedig véletlen az ellenfélnek rohampuskája van… egy akcióért lőhet hármat, emelkedő sebzéssel (11, 12, 13).

És nem kell attól félni, hogy teljesen elszállnak a karakterek – a legnagyobb páncél alap védelme 9, a sima sebek maximuma 24, a trauma pontok maximuma 12 lehet, de akkor a karakter TEST főjellemzője és Szívósság szakértelme teljesen ki van fejlesztve (a trauma pontok száma a TEST és Szívósság összege, a sima sebeké pedig ennek duplája), amihez nem kevés pont kell. Ha a TEST pont a karakter preferált főjellemzője, akkor az új érték x 10 tapasztali pont kell az emeléséhez, azaz 3-ról 4-es értékre fejlesztése 40 pontot vesz majd igénybe. Ha pedig a Szívósság pont preferált szakértelem, annak a fejlesztése az új érték négyszeresébe kerül majd. Ha figyelembe vesszük, hogy egy átlagos kalandért egy karakter 3-8 tapasztalati pontot kap… Eltart egy darabig!

Vélemény

scrappers_busting_out_final_by_marko_djurdjevic-d82xiri

Azt hiszem, már a felvezetésből nyilvánvaló – teljesen odáig vagyok a játékért. A rendszere egyszerű, de egyáltalán nem összecsapott, és ez most óriási piros pont nálam. Régen imádtam a borzasztóan összetett szabályrendszereket, az ezer alrendszerükkel, de úgy látszik, ahogy öregszem, egyre jobban díjazom az egyszerű, de nem lebutított mechanikát. Ezzel együtt nagyon sok extrával szolgál a tapasztaltabb csapatoknak a szabályzat.

A háttér, a világ maga elképesztően jól ki van dolgozva, egyben ismerős is rögtön, elvégre mégiscsak Európáról van szó. Pont a megfelelő mértékben van leírva minden. Nagyon sok játék ott hibázik, hogy annyira belemegy a részletekbe, hogy a mesélő kreativitásának már nem sok hely marad, főleg, ha a játékosok már ismerik a világot, regényekből vagy filmekből. A másik véglet az összecsapott világleírás, amikor 1-2 sor jut igazán fontos dolgoknak. Itt megfelelő az egyensúly, eleget ír minden területről és településről a játék ahhoz, hogy azonnal használható legyen, de nem annyit, hogy megkösse a mesélő kezét.

Külön jó pont a sok extra információ: az egyes kultuszok leírásánál ott az adott kultusz véleménye a többiekről, nemjátékos karaktereknél szerepjáték tippek, ellenfeleknél pedig a szokványos taktikájuk.

De amiben kiemelkedik szerintem (az egészen döbbenetes külcsíntől eltekintve): alapvetően nagyon sokféle kampányra, kalandra alkalmas már az alapkönyvvel.

  • Kommandós akciók az ellenség hátországában
  • Elnyomás elleni küzdelem, gerillaharc, menekülés Hybrispániában
  • Felfedezés a vadonban
  • Régi romok, alagutak keresése és felderítése
  • Túlélés
  • Bűnözés
  • Bűnözés elleni harc
  • Szörnyvadászat, horror
  • Politika
  • Kémkedés
  • Rejtőző ellenfelek megtalálása és kifüstölése

Egyszerűen nem tudok hirtelen kitalálni olyan játékstílust, amire ne lenne megfelelő helyszín és ellenfél a megváltozott világban. Én ezt gondolom a játék legnagyobb erősségének. Falloutozni szerenél? Irány Borca keleti része. Mad max? Vár rád a Stukov pusztaság! Stalker? Irány a Balkán. Metro 2033? Franka határvidéke. Itt bárki megtalálhatja a számítását!

Ráadásul rengeteg bővítés várhat majd ránk a későbbiekben. Mi az Alvók feladata? Mi van Angliában, Skandináviában? Mi az a fal, ami miatt nem lehet keletre utazni, és mi van ott? Mi lett az oroszokkal? Egyáltalán, mi történt Ázsiában, Amerikában, Ausztráliában? A lehetőségek határtalanok.

Összegezve: ha szereted a posztapokaliptikus játékokat, és nem riaszt el a kiadvány ára, akkor ennél jobbat nem hiszem, hogy találsz, akár most, akár a közeljövőben!

A játék honlapja: http://www.degenesis.com

Karaktergenerátor: http://www.degenesis.com/character-en/

dushani_kraken_final_by_marko_djurdjevic-d7zj0d6

About roodie

Három fő hobbim van a figurás terepasztalos játékok, a szerepjátékok, és a számítógépes MMO játékok. Figurás játékokat nagyjából 15 éve játszom, az Inkvizítor.hu egyik alapítója, fő programozója és üzemben tartója vagyok. MMO játékok - nagyjából mindent kipróbáltam, ami a piacon megjelent. Huzamosabb ideig a Lord of the Rings Online, az azóta már halott Warhammer Online tudott lekötni, illetve a Guild Wars 2. És persze a World of Warcraft, immár 10. éve. Ez utóbbihoz kapcsolódik, hogy a Frostshock! egyik alapító szerkesztője is vagyok 2006 óta.

  • Sándor Kaba Sarkadi

    Alapvetően szeretem az elborult, beteges és nyomasztó leírásokat, de ezt még két napig emésztenem kell, olyan lehangoló és elkeserítő. A hangulat ezért jeles, a helyesírás pedig továbbra is makulátlan. Köszi Roodie az írást!

  • Sándor Kaba Sarkadi

    Találtam egy (sajnos csak) francia nyelvű videót, ahol a szabálykönyv egészébe betekintést nyerhetünk lapozgatás szintjén. Roodie nem hazudott, tényleg nagyon szép, ha szeretném a szerepjátékokat, én tuti beruháznék egyre.

    https://www.youtube.com/watch?v=FTUYv9ZuxQs

  • Tiberius

    Heló!
    Én megvettem a könyveket eredetiben, és a Primal Punkot fordítom éppen (110 oldal van meg eddig). Ha elkészül elküldhetem, ha szeretnéd. Én is ugyan olyan érzéseket táplálok a játékhoz, mint te. Rögtön beszippantott és szerintem is nagyon jól meg van csinálva az egész. 🙂

  • Hű, maxi respect a fordításért, én is szoktam ezt-azt, de ennek a nyelvezete és a történetei… én beijedtem tőle. Természetesen jöhet majd 😀

  • Tiberius

    A héten készülök el a Primal Punk felével. Utána már “csak” a frakciók meg a history marad abból a könyvből. Utána még csiszolok rajta kicsit, aztán elküldhetem “lektorálásra”, csak adj egy e-mail címet. A Katharsys-ból nem tudom mennyit fogok fordítani. Ha lesz időm akkor a játékrendszert meg a karakteralkotást. Ha még több lesz esetleg, akkor frakciók rangjait is. De mivel ugye egy játékosnak még a Kultusz rangjaiból sem kell mindet tudni kezdetben, ezért gondoltam annyin azért át tudja rágni magát aki nagyjából otthon van a hobbiban (ellentétben a 350 oldalas világleírással).

    Más: A múlt héten berendeltem egy Game Master paravant, meg a Thy in Blood-ot is.

  • In Thy Blood elég kemény holmi, megadja az alaphangot!

    Az e-mailem pedig istvan.farkas, a vége pedig gmailes 🙂

  • Tiberius

    Ha megleszek küldöm. 🙂

  • Phoenix

    Csodálatos ismertető volt !!!
    Anno magam is láttam a Trailert, de akkor még azt hittem, hogy TV sorozat, Film, netán számítógépes játék reklámját látom. Az RPG meg sem fordult a fejemben.
    A blogbejegyzés sokszori elolvasása után meg is rendeltem az alapkönyvet, holnap adják postára 🙂
    A magyar fordítás nekem is kellene… ha játékost kell toborozni, hasznos tud lenni.

  • Phoenix

    Üdvözlet.
    Nekem keddre érkezik az alapkönyv, de attól még engem is érdekelne a fordítás.
    Segít játékosokat toborozni.
    Hálás lennék ha nekem is elküldenéd.
    A címem nonamacc kukac gmail-es

  • Tiberius

    Jelenleg a Primal Punk 171. oldalán járok, meg a Katharsys-ból lefordítottam a Character Creaton fejezetet (kb 20-40. oldal). Szóval még sokára lesz kész, de haladok.

  • Phoenix

    Nagyszerű.
    Ha szükséged van extra szemre a fordítás átnézésére csak szólj 🙂
    Nem vagyok fordító de szöveget összehasonlítani azért tudok.

  • Attila Czura

    Sziasztok!

    HA nem nagy kérés én is megkaphatnám a fordítást mer első perctől bevonzotta az embert a játék egész lénye!
    e-mail:czura1975@gmail.com
    Köszönöm
    Attila

  • Tiberius

    Küldöm ha kész lesz. 🙂

  • Tiberius

    Örülök, hogy ennyi embert érdekel a dolog, remélem a fordítással kicsit meg tudjuk dobni a játék hazai rajongótáborát. Még nem vagyok sajnos kész teljesen a fordítással, és a Katharsys-t nem tudom, hogy le fogom-e fordítani teljesen egyáltalán. A Primal punkot teljesen le akarom, mert az tényleg durva olvasmány annak aki nincs otthon az angolban, de a másik könyv az Almanach-tól kezdve szinte csak táblázat, minimális szöveggel, meg persze csodás képekkel.

    Minden esetre küldöm a fordítást, ha elkészül. 🙂

    Roodie, Phoenix, nem tudom hány embert ismertek akit érdekel még a játék vagy a fordítás, de ha olyan 10 ember összegyűlne akkor lehet megérné csinálni 1 Facebook csoportot, és oda apránként is feltölthetném amivel éppen elkészülök.

  • Attila Czura

    Szia!

    Köszi előre is ha lenne elérhetőséged ahol tudunk jobban beszélni és a fordításról beszélni mert besegítenék én is.
    Üdv:
    Attila

  • Attila Czura

    Szia Tiberius!

    Milyen elérhetőségen lehet elérni veled a kapcsolatot a játékkal kapcsolatban?

  • Attila Czura

    Már senki nem elérhető és nem tud válaszolni vagy ennyire elfoglalt mindenki???? 😀

  • Phoenix

    Hali létrehoztam a kért facebook csoportot “Degenesis RPG HUN” néven megtalálhatod.

  • Tiberius

    Heló!
    Ne haragudj, én nem látom ha írsz ide és csak néha napján tévedek fel a blogra, vagy ha direkt nekem érkezik válasz, m int feljebb. Facebookon megtalálsz: Bertyák István néven. Jelenleg a Primal punkkal addig vagyok kész, hogy a Kultuszokból megcsináltam az Ócskásokat, a Krónikásokat, Bírákat és Ispotályosokat. Az én játékosai ilyen karakterekkel játszanak ezért kezdtem ezekkel. A kultuszok előtt minden le van fordítva a primal punkból. A katharsysból le van fordítva teljesen a game mechanics, character creation (a rangok és Potenciák leírása nélkül), valamint a harcrendszer holnap készül el. Ha elkészülök egy olyan mennyiséggel amit szívesen közzé tennék, akkor mindenképp fogom jelezni itt a blogon is.

  • Tiberius

    Neked is szólok, hogy valahogy kapcsolatba lépek majd Roodie-val és megpróbálom feltetni a blogra a fordítást ha kész leszek annyival amennyit már közkinccsé tennék. 🙂 Minden nap haladok egy kicsit, de sajnos még sok minden hátra van.

  • Tiberius

    Hát, nem találom 😀 Lehet hogy nem publikus?

  • Phoenix
  • Phoenix

    https://www.facebook.com/groups/1519972018308844/
    Ebben a csoportban megtalálható amire szükséged van magyarul.