Runewars Miniatures – rövid bemutató

A tavalyi GenCon egyik legnagyobb meglepetése számomra a RuneWars Miniatures játék bejelentése és demója volt. Mielőtt mesélnék a játékról, pár szóban összegzem, hogy miért is örültem meg neki annyira, hogy azonnal felkerestem az egyik cimborámat (aki történetesen a metagame.hu egyik tulaja, rosszul burkolt reklám, remélem kapok kedvezményt, köhhm), és szóltam neki, hogy nem érdekel, mikor jelenik meg, nekem rendeljen elő egyet.

Szóval az örömök oka – nagyon nagy hiányt érzek most a piacon egy bizonyos játéktípus iránt. Egy évtizeden át boldogan játszottam a Warhammer Fantasyt, végül az újabb kiadásokkal, számtalan seregcsere után picit kikoptam a játékból. Ennek a pontos okára nem tudok rámutatni, az időhiány, a szabályrendszer számomra nem tetsző változásai, az egyensúly-problémák, és nem utolsósorban a teherautó-platónyi figura összerakása és festése valahogy elvette a kedvem az egésztől. Aztán amikor picit elkezdtem visszakacsingatni, és eltűnődtem, hogy nem-e mégis kellene venni pár tucat orkot, meg is szűnt a hivatalos támogatása.

Viszont azóta is rendszeresen előjött, hogy kellene valami tálcás (vagy “tepsis”, ahogy egyik cimborám hívta) high fantasy játék, ami hasonló, mint a Warhammer Fantasy volt, ugyanakkor a rendszere modern, a szabályok egyszerűek, de a seregekben nagy a lehetőség a variálásra. Egyszerűen hiányzik az ilyesfajta játék, a nagyon sajátos, egyedi hangulatával. Sok rendszert megnéztem az elmúlt években, elolvastam róluk mindent, amit értem, de valamiért a fantáziámat egyik sem ragadta meg. Nehezen tudnék rámutatni, mi volt velük a bajom, de ha mindenképp meg kellene neveznem egy indokot, talán az lenne, hogy az alapjuk régimódi volt – váltott körök, hatoldalú kockák, egyenes vonalú egyenletes mozgás, satöbbi. Egyébként semmi bajom a régimódi rendszerekkel, ha valaki hozzám vágna egy pár ezer pontos összerakott ork bandát, tuti rohannék is 9th Age meccseket játszani – de a pénzt már sajnálom ezekre. És részben ennek tulajdonítom az ilyen jellegű játékok pici hanyatlását – nem érdekli már annyira az új embereket, ellentétben például a figurás társasokkal, amikkel lassan Dunát lehet rekeszteni.


Ellenpéldának ott van az X-Wing nevezetű játék (szintén FFG), amit ugyan sokat csak egy felturbózott társasjátéknak tartanak, ennek ellenére a játék sikere töretlen, és nem csak a témája, hanem a kiváló rendszere miatt is. Mérősablonok, spéci kockák, figuránként aktiválás, rejtett parancsok, és minden fontos információ ott van a kártyákon, nincs könyvlapozgatás, tökéletesen működik. Volt szerencsém próbálni a nagy testvért, az Armadát, ami ezt továbbgondolta, ha lehet, az még jobb, csak hát az ára…

Nos, az a helyzet, hogy a RuneWars Miniatures pontosan ezt a hiányt látszik pótolni. Fogtak egy jól működő alap elgondolást: tálcán mozgatott, 28 mm-es figurákból álló egységek. Megdobták az Armada parancstárcsáival, speciális kockáival és kártyáival, majd az egészet beledobták a társasozók számára már ismert Terrinoth világába. A végeredmény a saját véleményem szerint a fantasy játékok szent grálja lesz, ha – és ez egy elég nagy ha – az árazását jól lövik be, és rendes támogatás lesz mögötte, új frakciókkal.

Következzék pár rövid bekezdésben, hogy mit tudunk a játékról eddig (illetve ennél már sokkal többet, ezt a rövid bevezető cikket hamarosan követi a részletesebb sorozat, ahogy a játék honlapján megjelenő cikkek összefoglalóját tálalom majd).

28 mm méretű műanyag figurák lesznek majd a dobozokban, festetlenül természetesen. Ezeket egyenként kell talpalgatni majd, azaz semmi akadálya nem lesz annak, hogy más játékokban használd a modelleket, mint ahogy annak sem, hogy más játékokból használj figurákat a nem hivatalos eseményeken (feltéve, hogy szabvány méretű kerek talpon vannak). A szokványos kategóriák itt is meglesznek – hadvezér, hősök, gyalogság, lovasság, szörnyek. Minden egységnek saját kártyája van, ahol az összes fontos információ ott van.

A figurákat nem külön kell majd használni, hanem kis tálcákra kerülnek. Egy gyalogos tálcán 4 figura van, és ezeket a kirakós játékokra emlékeztető módon egymáshoz lehet kapcsolni, így lehet a tényleges egységeket kialakítani. A sereg összeállításakor ez fontos lesz, ugyanis másféle bónuszt kap egy 1 tálca széles, 2 tálca mély egység, mint amelyik 2 tálca széles. Sőt, a modellszám sem mindegy, például az egység méretétől függ, hogy milyen fejlesztéseket (bajnok, zenész, zászlós, speciális képességeket) vehetsz nekik.

A parancsokat kis dupla tárcsán lehet majd beállítani, az ellenfeled nem látja őket természetesen. Az egyik tárcsán a fő akciót állítod be, ez maga a parancs, amit kiadsz – mozgás, átrendeződés, támadás, speciális képesség használata, pihenés. A beállított parancstól fog függni az egység kezdeményezés értéke – például egy rövid mozgással hamarabb fogsz jönni, mint egy hosszú futással vagy átrendeződéssel. A másik tárcsán módosítókat használhatsz, például mozgás esetén módosító lehet egy enyhe vagy éles kanyar, vagy éppen hogy rohamozni fogsz.

A mozgás maga kis sablonokkal történik majd, nem kell mérőszalagozni. Kis kanyar sablonok is lesznek (X-Wing játékosoknak ismerős), aminek előnye, hogy nem lesz belőle vita, hogy most mennyit fordult – a hátránya pedig, hogy sűrűbb asztalon körülményes használni, de majd kiderül, hogy összességében jó-e.

A harcrendszere sincs szerencsére túlbonyolítva. Minden egységnél meg van adva, hogy hány kockával dobja a támadásait alapból egy tálcával. Dobsz, megnézed, hogy hány találatot értél el (speciális kocka), megszorzod a támadást leadó tálcák számával, ennyi sebet vittél be. A célpontnál van egy védelem érték, az jelzi, hogy hány bevitt sebpont kell egy modell eltávolításához (átlagos gyalogosnál 1, átlagos lovasnál például 2). Kiszámolod, leveszed őket az egység hátuljáról, jöhet a következő. A hősöknek saját, 12 oldalú kockája van, extra eredményekkel.

Morál rendszer is lesz természetesen, az ellenfélre rakott morál jelzőkért cserébe húzathatsz majd vele morál kártyákat, és mindenféle kellemetlen dolog történhet – elfutnak, nem csinálnak semmit egy körig, vagy éppen átrendezheted és átfordíthatod az ellenfeled egységét.

Ehhez az alaprendszerhez az ígéretek szerint egy sokrétű küldetés rendszer fog társulni, ami jelentősen túlmutat majd az “ölj meg minden ellenfelet” témán.

Röviden ennyi, hamarosan érkeznek majd a részletesebb cikkek a parancsokról, a mozgásról és a harcrendszerről. Én nagyon várom ezt a játékot. Ahogy korábban is említettem, két problémás pontot látok, amit ha jól kezel a FFG, akkor bizony ez a játék tarolhat.

Az egyik az ára. Ahogy korábban is említettem, az Armada legnagyobb negatívuma az ára, nagyjából 30.000 Ft-ért kapsz 3 hajót, pár kis vadászgépet, meg a játék kellékeit. Alapvetően nem lenne rossz, de azért mégis valahogy csalódás a dobozt kinyitva. Erre jön rá az a tény, hogy egy alapdoboz nagyon minimálisan alkalmas csak a játék kipróbálására, a kiegészítők pedig arcpirítóan drágák. Ehhez képest a Runewars igéretes – 27.000-ért kapunk a kellékek mellé 40 gyalogost, 4 lovast, 2 hőst, és két nagy szörnyet. Teljesen vállalható.

A másik a támogatás. Az alapdobozban egy élőholt és egy ember frakció lesz, és valahol említést tettek az elfekről is, de semmiféle további részletet nem tudunk a várható fajokról. Márpedig egy ilyen játéknál létfontosságú, hogy legyen legalább 3-4 frakció induláskor, különben sokan csak legyintenek rá. Talán a megjelenés körül kiderül, bár sokak szerint az FFG picit kivár, hogy hogy fogynak az alapdobozok, de ez a taktika visszaüthet, hiszen lehet, hogy sokat azért nem vágnak bele, mert csak két frakció van hozzá megjelenéskor. Egyébként a többi támogatástól nem félek – a FFG igen aktív a versenyek terén, és a meglévő figurás játékaikhoz is folyamatosan érkeznek a kiegészítők.

Talán még a modellek minősége lehet kérdéses, bár aki a régi FFG játékok modelljeiből indul ki, annak javaslom, hogy nézze meg például a Descent 2 valamelyik frissebb kiegészítőjének a figuráit – egészen kiváló minőség mindegyik.

Kíváncsian várom, mi lesz a játék sorsa, és hogy mikor jelenik meg (a márciusi Adepticonra tervezett versenyt a hírek szerint máris lefújták a gyártási fennakadások miatt). Én drukkolok neki, jól jönne egy kis vérátömlesztés a tepsis fantasy játékok piacán!

A következő cikk a parancsokról szól!

 

 

About roodie

Három fő hobbim van a figurás terepasztalos játékok, a szerepjátékok, és a számítógépes MMO játékok. Figurás játékokat nagyjából 15 éve játszom, az Inkvizítor.hu egyik alapítója, fő programozója és üzemben tartója vagyok. MMO játékok - nagyjából mindent kipróbáltam, ami a piacon megjelent. Huzamosabb ideig a Lord of the Rings Online, az azóta már halott Warhammer Online tudott lekötni, illetve a Guild Wars 2. És persze a World of Warcraft, immár 10. éve. Ez utóbbihoz kapcsolódik, hogy a Frostshock! egyik alapító szerkesztője is vagyok 2006 óta.