Adatok

KEP_01.jpg

Játékismertető: Bemutatkozik a Star Wars X-Wing 2nd edition

KEP_01.jpg

A Fantasy Flight Games által kiadott X-Wing Miniatures Game társasjátékkal 2012 óta küldhették csatába a Star Wars világát vagy éppen a(z alapvetően) kétfős taktikai játékokat – esetleg mindkettőt – kedvelők a maguk osztagát az ellenfél erőinek legyőzésére. Az azóta eltelt időszakban gyűjtött tapasztalatok alapján kidolgozták a második kiadást, simán csak Star Wars X-Wing néven, ami – a nemzetközi megjelenéssel együtt – 2018 szeptembere óta Magyarországon is elérhető.

A játék célja és menete

Az X-Wing a Star Wars világának hajó-hajó elleni, intenzív közelharcát szimulálja két játékos számára. Az ő céljuk, hogy különböző lézerfegyvereikkel, ágyúikkal, rakétáikkal és bombáikkal megsemmisítsék az ellenséges osztag vadászgépeit a rendelkezésre álló, 3X3 láb (kb. 91X91 cm) területű, néhány aszteroidával és törmelékfelhővel tarkított pályán. A felek minden kör elején megtervezik a saját pilótáik manővereit, ami közben persze próbálják kiszámítani az ellenfél mozgását is, hogy a maguk javára fordítsák a pozíciós harcot, ezzel tűzívükbe kapva a célpontjukat. A hajók alapvetően egy közös manőverkészletből válogathatnak, de mindegyik típushoz tartozik egy ún. manővertárcsa, amely mutatja, hogy az adott gép milyen mozgásokat képes végrehajtani. A játékosok a kör elején titokban minden hajó manővertárcsáján beállítják a következő mozgást, majd ezt követően indulhat a móka.

Az osztagokban különböző képzettségi szintű pilóták repülnek az első ütközetüket vívó zöldfülűektől az olyan harcedzett ászokig, mint maga Darth Vader vagy Han Solo. Ennek megfelelően a pilóták különbözőképpen reagálnak a környezetük eseményére. Minden pilótakártyán szerepel egy bizonyos Initiative érték, ami a pilóta reflexeit és képzettségét reprezentálja.

KEP_02.png

A mozgás ennek az értéknek a sorrendjében történik, a legkevésbé rutinosak hajtják végre a manővereiket elsőként, így a képzettebb pilóták jobban reagálhatnak a harc egyes mozzanataira. Minden beállított manővernek adott sebessége és íve van, ami meghatározza, hogy a kivitelezéséhez melyik manőversablon használandó.

KEP_03.jpg

A T-65 X-wing tárcsáján beállított 2-es enyhe manőver végrehajtása a megfelelő mozgássablonnal.

A mozgásnak nagy jelentősége van, mert már a hajó következő körre meglévő opcióit is befolyásolhatja. Egy bátor piros megfordulással például ideiglenesen jó helyzetbe kerülhetünk, de ez azzal is jár, hogy a hajóhoz egy stressz jelzőt kell rendelni, ami a további lehetőségeinket limitálja, amíg egy kék manőverrel meg nem szabadulunk tőle.

A jó helyezkedés azonban önmagában még nem minden, a győzelemhez a hajó rendszereiben és a pilóta képességeiben rejlő lehetőségeket is ki kell aknáznunk. Amennyiben nem stresszes a pilóta, minden mozgása után végrehajthat egy akciót. Ez jelentheti azt, hogy fókuszálja elméjét és kizárja a zavaró körülményeket, esetleg felkészül az ellenséges tűz elől való kitérésre, bemér egy célpontot, vagy épp orsózással és energiafröccsökkel korrigál a manővere utáni helyzetén.

KEP_04.jpg

Luke Skywalker Focus akciót hajt végre, ennek következtében egy fókusz jelzőt kap, amit támadása vagy védekezése során tud majd felhasználni a kockadobás eredményének befolyásolására.

A piros manőverek mellett piros akciók is léteznek, amelyek végrehajtása ugyanúgy stresszt okoz a pilóta számára. Ilyen állapotban nem hajtható végre sem újabb akció, sem piros manőver, tehát körültekintően át kell gondolni, hogy mikor érdemes rizikót vállalni vagy épp egy biztonságosabb megoldáshoz folyamodni.

Egyes pilóták harc közben képesek használni az Erőt is, ezzel élesítve az érzékeiket, hogy a többi pilóta számára elérhetetlennek tűnő dolgokat vigyenek véghez. A birtokolható Force tokenek száma szintén megtalálható a pilótakártyán. Ezeket a töltéseket önmagukban felhasználhatjuk támadó- és védőkockák egy-egy Focus oldalnál kedvezőbb eredményre módosítására, bizonyos fejlesztéskártyákkal pedig ennél is hasznosabb képességekkel ruházhatják fel a tulajdonosukat.

KEP_05.jpg

Luke Skywalker elkölt egy Force töltést, hogy az egyik védőkockáján a Focus eredményt Evade-re módosítsa.

A manőverek és akciók végrehajtásával a pilóták mind-mind egy végső cél érdekében cselekszenek: az ellenséget lőtávolságba és tűzívbe fogni, majd meglőni. Míg a mozgással utolsóként jönnek, a magasabb Initiative értékű pilóták elsőként jutnak lövéshez. A pilótakártyák alján lévő további értékek a támadóerő (piros), a mozgékonyság (zöld), a hajószerkezet (sárga) és a pajzs (kék) erősségét mutatják. Támadáskor a hajó támadóértékével megegyező számú piros kockával dobunk, ami elől a védekező a megfelelő mennyiségű zöld kockával igyekszik kitérni.

KEP_06.jpg

A 2 kockával támadó TIE Fighter rálő a 2-es távolságra lévő X-wing-re.

A zöld kockákon kapott minden egyes Evade eredmény semlegesít egy Hit vagy Crit sebet, a nem semlegesített piros kockák pedig károsítják a hajót. Elsőként a pajzs semmisül meg, majd ha az már nem védi a hajót, akkor a szerkezet sérül, amit a sebzéskártyák jeleznek. Ezeket az egyszerű találatokra lefelé fordítva kell kihúzni, a kritikus találatoknál viszont már felfordítva kerülnek a pilótakártya mellé, amivel egy sor problémát okozhatnak (pl. stressz jelzők kiosztásával járó pánikot a pilótának vagy az éles fordulókat nehezebbé tevő hajtóműzavarokat, stb.). Egy hajó akkor semmisül meg, ha a hozzá tartozó sebzéskártyák száma eléri a szerkezeti értéket.

KEP_07.jpg

Az X-wing újabb találatot szenved el a TIE Fighter támadása nyomán, amit követően a sebzéskártyáinak száma eléri a 4-et, így megsemmisül.

Miután minden pilóta végrehajtotta a maga támadását, a következő manőverek megtervezésével kezdetét veszi az új kör és a mérkőzés folytatódik tovább.

Kiknek ajánlott?

Star Wars rajongóknak: Ezt a játékot bárki, bármilyen társasjátékos „előképzettségtől” függetlenül kipróbálhatja. Egy rajongót már maga a világ is magával ragadhatja annyira, hogy rögtön a kezdettől élvezetesnek találja az űrcsatát. Az alapszabályok egyszerűsége miatt már kisiskolás kortól is érthető a játék, később pedig ott a lehetőség, hogy az ember jobban elmerüljön a listaépítés, a stratégia és a taktika mélységeiben. A második kiadás megjelenéskor három frakció (Galaktikus Birodalom, Lázadás, Söpredék) vált hozzáférhetővé, azonban a bejelentés szerint még 2018 vége előtt érkezik az Első Rend és az Ellenállás, valamint nagy újdonságként 2019-ben várható a Galaktikus Köztársaság és a Szeparatisták megjelenése is. Ennek megfelelően hajók és pilóták tucatjai szerepelnek (vagy várnak a küszöbön) a klasszikus trilógiából, a legendák közé tartozó történeteket felvonultató Expanded Universe-ből, különféle videojátékokból és képregényekből, a Lázadók és a Klónok Háborúja animációs sorozatokból, valamint a modernkori filmekből és az előzménytrilógiából egyaránt. Ezeken túl pedig van még egy érv, ami mellett hiba lenne szó nélkül elmenni: az X-Wing gyönyörű, gyárilag festett hajómaketteket használ, amik igazán Star Wars hangulatot teremtenek.

Gémereknek: A fentiekben röviden vázolt játékmenet egyszerűsége révén az alapok gyorsan elsajátíthatók, de a rengeteg különböző hajó és a több száz fejlesztéskártya szinte feldolgozhatatlan mennyiségű variációs lehetőséget kínál, ez pedig komoly mélységet kölcsönöz a játéknak. Az egyes sereg-összeállítások különböző archetípusokba sorolhatók, izgalmas utat lehet bejárni, mire valaki megtalálja a saját gondolkodásmódjához legjobban illeszkedő játékstílust és az ahhoz passzoló listát, a manőverezés tökélyre fejlesztéséről és a taktikai rutin megszerzéséről nem is beszélve. A játékok világa iránt komolyabban érdeklődők számára további vonzó tényező lehet, hogy az X-Wing versenyszerűen is űzhető (erről még lentebb esik szó).

Star Wars rajongó gémereknek: Ha ehhez további indoklás szükséges, akkor a cikk írója nem végzett túl jó munkát :) Amennyiben valaki ezt a megfogalmazást magára érvényesnek találja, akkor mindenképp érdemes tenni egy próbát a játékkal.

+1: Sohasem késő elkezdeni, ha valaki most ismerkedik a Star Wars és/vagy a taktikai játékok világával, akkor az X-Wing egy kiváló belépőpont lehet bármelyikbe.

Tetszik a játék, de mégis hogyan fogjak bele?

Ha valaki kedvet kap a kipróbáláshoz, akkor az első ajánlható lépés a magyar közösség Facebook-csoportjához való csatlakozás, mivel itt folyamatosan lehet tájékozódni a várható eseményekről, kezdőnapokról, valamint itt lehet legkönnyebben találni valakit, aki szívesen bemutatja a játékot élőben. A tagok kifejezetten segítőkészek, így minden felmerülő kérdésre gyorsan választ lehet kapni.

A vásárlásokkal kapcsolatosan talán a legjobb recept, ha kezdésnek egy alapdobozt és néhány kiegészítő hajót szerez be valaki (ezek közül kezdőként tökéletesen megfelel bármelyik második kiadású hajó, ami közel áll az ember szívéhez), amivel már otthon, saját erőből is összeállítható legalább két lista. Ezt követően később akár el lehet köteleződni 1-2 frakció felé is, vagy lehet gyűjteni inkább több frakcióból kevesebb hajót, versenyre pedig kölcsönkérni a játszani kívánt lista pár hiányzó elemét. Magyarországon számos forrásból vásárolhatók X-Wing csomagok, érdemes utánanézni, hogy hol a legkedvezőbb az aktuális ár és milyen kedvezményrendszert kínálnak az egyes boltok. Az eddig megjelent és bejelentett hajók listájának legbiztosabb elérési helye a kiadó honlapja .

A sereglisták összeállítására a kiadó ingyenes applikációt „üzemeltet”, továbbá léteznek nem hivatalos, viszont jól használható, a kártyák teljes szövegét is kinyomtató felületek is. Ezeket szintén érdemes használni, mert a kipakolás ideje csökkenthető velük, az esetleg hiányzó kártyák problémáját gyorsan megoldják, valamint sok versenyen az ezekből nyomtatott lista is elegendő a játékhoz.

Az X-Wing nyelve alapvetően az angol. Néhány egyéb nyelven is van hivatalos megjelenés, de magyarul a második kiadás jó eséllyel nem várható. Ez viszont nem kell, hogy eltántorítsa az angolt nem beszélőket, ugyanis a közösség segít a szabályértelmezésben és a kártyák fordításában is, nem hivatalos (de FFG versenyeken kívül gond nélkül használható) sebzéspakli például igényes kivitelben magyarul is elérhető.

További információkért és kategóriákra osztott tartalmakért érdemes szétnézni az X-Wing & Pew-Pew blog Linkgyűjteményében.

Milyen perspektívák vannak a versenyszerű játékban?

A Fantasy Flight Games meglehetősen sokrétű, szervezett játéklehetőséget kínál, melyek szintje a kisebb, bolti léptékű versenyektől egészen a nemzetközi, akár 500 főt is megmozgató System Open Series versenyekig és a Világbajnokságig terjed. A versenyek nem pénzdíjasak, a jó helyezésekért elismerés jár, valamint a játékban használható kártyák, tokenek, manőversablonok, stb. limitált kiadású, egyedi díszítésű változatai szerezhetők be a részvételért és különböző elért eredmények szerint. Az anyagi szempontból leginkább értékes, az X-Wing közösségen kívüliek számára is „értelmezhető” jutalom a System Open bajnokokat illeti, ugyanis az ő részükre az FFG megtéríti a következő Coruscan Invitational és Világbajnokság utazási és részvételi költségét (ez gyakorlatilag egy USA kirándulást jelent).

Néhány lelkes játékostársunk jóvoltából az elmúlt másfél évben Magyarországon is megrendezésre kerültek hivatalos FFG versenyek, több Store Championship, egy-egy Regional és National Championship is eljutott hozzánk. A következő két ilyen alkalom az év végi Store Champs és a jövő év elején esedékes Nationals lesz.

A kiadó által felépített versenystruktúra mellett közösségi szervezéssel számos egyéb verseny is elérhető mind külföldön, mind itthon. Magyarországon évek óta fut az X-Wing Liga, ami havonta megrendezésre kerülő, külön-külön is helyezéseket és nyereményeket osztó versenyek sorozata, amelynek végén egy összesített eredménylista készül az egész éves teljesítmény értékelésére. Ezen felül Budapesten a Kedd Esti X-Wing biztosít rendszeres (és kimondottan kezdőbarát) játéklehetőséget, valamint Győrben és Szegeden vannak családias jellegű versenyek, gyakorlótársat pedig az ország sok területén lehet találni.

A magyar játékosokról elmondható, hogy nemzetközi szinten is megállják a helyüket. Értünk már el Európa Bajnokságon TOP16-os, valamint több külföldi versenyen TOP8 és TOP4 helyezéseket, valamint az első hazai Nationals trófeáját is sikerült itthon tartani, ami mind-mind nagy szó (főként a külföldi versenyeken való részvételeink létszáma és gyakorisága tükrében).

A versenyeken való részvétel egyébként egyáltalán nem elitista dolog, a szabályok elsajátítását segítő néhány gyakorló mérkőzés után a szervezők és a játékostársak bárkit szívesen látnak. Attól sem kell félni, hogy egy teljes verseny 4-5 mérkőzését végig tapasztalt, erős játékosok ellen kell megvívni, mert egyrészt tőlük lehet a legtöbbet tanulni, másrészt pedig a tornák svájci rendszere épp azt szolgálja, hogy lehetőleg legkésőbb a harmadik körtől már minél hasonlóbb tudású játékosok csapjanak össze.

Zárszó

Ha az olvasottak alapján kedvet kaptál a játékhoz, ne habozz, keress valakit, aki segít megismerkedni az X-Wing világával és már indulhatsz is az első űrcsatád felé!